تمام خبرنگاران یک روزنامه منتقد دولت مجارستان اخراج شدند

تمام خبرنگاران یک روزنامه منتقد دولت مجارستان اخراج شدند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گفته می‌شود دلیل اصلی این امر مقاله‌ای به قلم پیتر آکوس بُد، وزیر سابق اقتصاد مجارستان بود که مدعی است مقادیر هنگفتی از ثروت ملی این کشور صرف مقالات و نظرسنجی‌های بی‌ارزش در راستای تحکیم دولت مجارستان و تبلیغ ایدئولوژی آن شده است. وی همچنین مدعی شده بود که دولت اوربان دچار فساد گسترده است.

آگهی

روزنامه سازادوگ مجارستان روز سه شنبه ۳ مهر (۲۵ سپتامبر) به دلیل چاپ مطالب انتقادی علیه دولت تعطیل شد. در همین راستا خبرنگاران این رسانه از کار خود اخراج و نسخه‌های آنلاین آن از اینترنت حذف شد.

گفته می‌شود دلیل اصلی این امر مقاله‌ای به قلم پیتر آکوس بُد، وزیر سابق اقتصاد مجارستان بود که مدعی است مقادیر هنگفتی از ثروت ملی این کشور صرف انتشار مقالات و انجام نظرسنجی‌های بی‌ارزش در راستای تحکیم دولت مجارستان و تبلیغ ایدئولوژی آن شده است. وی همچنین مدعی شده بود که دولت دچار فساد گسترده مالی و اداری است.

این مساله تنها دو هفته پس از آنکه دولت مجارستان در روز ۲۰ شهریور (۱۱ سپتامبر) درکمیسیون اتحادیه اروپا در مورد قوانین حاکم بر کشور مورد بازخواست قرار گرفت، مطرح شده است.

در نشست دو هفته پیش کمیسیون اروپا مواردی همچون مهاجرستیزی، نقض قوانین آزادی مطبوعات، فساد دستگاه قضایی و دستکاری بودجه اتحادیه اروپا از سوی اطرافیان نخست وزیر مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

در جریان این نشست ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان گفته بود: «ما صدای مخالفان و منتقدان را خاموش نمی‌کنیم.»

در نهایت بیش از دوسوم نمایندگان پارلمان اروپا با طرح توبیخ مجارستان در چهارچوب «ماده ۷» پیمان‌نامه اروپا موافقت کردند و این طرح از روز بعد از این نشست عملی شد.

این طرح راه را برای تحریم هایی مانند تعلیق حق رای مجارستان در اتحادیه اروپا باز کرد. رای موافق نمایندگان پارلمان اروپا به این ماده بدلیل سیاست‌های خودسرانه مجارستان در راستای استراتژی های اروپا خصوصا در زمینه سیاست‌های مهاجرتی بود.

کمیسیون اروپا پیش از این اقدامات تنبیهی مشابهی را برای دولت لهستان در نظر گرفته بود، اما مجارستان نخستین کشوری بود که این طرح علیه آن تصویب شد. ماده ۷ پیمان‌نامه اروپا به پارلمان اجازه می‌دهد تا علیه یک کشور عضو که مفاد اساس‌نامه تشکیل اتحادیه را نقض کرده، تصمیم بگیرد. این تصمیم صرفا سیاسی است و ارزش حقوقی ندارد.

بیشتر بخوانید:

پارلمان اروپا تنبیه مجارستان را به بحث می‌گذارد

ماده تنبیهی پارلمان اروپا علیه مجارستان تصویب شد

لهستان: در برابر هرگونه تحریم علیه مجارستان می‌ایستیم

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت مجارستان «کارتن خوابی» را جرم می‌داند

دادگاه حقوق بشر اروپا مجارستان را ملزم به توزیع غذا بین پناهجویان کرد

مجارستان در آستانه تحریم‌های مالی اتحادیه اروپا قرار گرفت