هشدار دربارۀ افزایش چشمگیر تلفات غیرنظامیان یمنی در بندر حدیده

 Hodeidah
Hodeidah Copyright REUTERS/Khaled Abdullah
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«کودکان به دلیل بدن‌های کوچکشان، بیشتر از ناحیه سر و گردن آسیب می‌بینند، احتمال اصابت گلوله به اندامهای حیاتی‌شان بیشتر است؛ شنیدن این سخنان برای جهان سخت است اما این واقعیت دردناکی است که هم اکنون کودکان در یمن با آن مواجه هستند.»

آگهی

همزمان با حضور رهبران جهان در نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سازمان خیریه غیردولتی «کودکان را نجات دهید» (Save the Children) دربارۀ نبرد ائتلاف اعراب به رهبری عربستان سعودی در بندر حدیده هشدار داد و اعلام کرد این نبرد جان هزاران کودک را به خطر انداخته است.

شهر حدیده و بندر آن در حال حاضر در کنترل شیعیان حوثی است و عربستان سعودی و امارات متحده عربی در تلاش هستند تا کنترل این منطقه را به دست آورند.

بر اساس گزارش انجمن «کودکان را نجات دهید» در سه ماه گذشته شمار قربانیان غیرنظامی از جمله کودکان در این منطقه بشدت افزایش یافته و۵۱ درصد از کل تلفات غیرنظامیان یمن بین ماههای ژوئن و اوت نیز مربوط به درگیری‌های حدیده بوده است.

در این دورۀ سه ماهه، دست‌کم ۶۸۵ غیرنظامی در یمن کشته شده‌اند که از این تعداد ۳۴۹ غیرنظامی قربانیِ نبرد حدیده بوده‌اند.

در این گزارش همچنین آمده است که طی پنج ماه اول سال جاری میلادی، هر ماهه بطور متوسط ۴۴ غیرنظامی در حدیده کشته شده‌اند.
این رقم در سه ماه ژوئن تا اوت به ۱۱۶ کشته در هر ماه رسیده که افزایشی ۱۶۴ درصدی را نشان می‌دهد و ارتباط مستقیمی با تهاجم نیروهای عربستان و امارات به این بندر دارد.

این سازمان با اشاره به اینکه شمار تلفات غیرنظامیان در حدیده در دو سال گذشته بیش از سه برابر (۳۴۲ درصد) شده و تنها طی دو ماه ژوئیه و اوت ۱۰۰ کودک در سراسر یمن کشته شده‌اند، از رهبران جهان خواسته است تا برای نجات کودکان یمن وارد عمل شوند.

بیشتر بخوانید:

تامر کرولوس، مدیر امور یمن در انجمن «کودکان را نجات دهید» می‌گوید: «کودکان بطور ویژه در مقابل انفجار موشک و خمپاره که به مناطق پرجمعیتی از جمله در شهرها، بازارها، مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها اصابت می‌کنند، آسیب پذیرترند. به دلیل بدن‌های کوچکشان آنها بیشتر از ناحیه سر و گردن آسیب می‌بینند، احتمال اصابت گلوله به اندامهای حیاتی‌شان بیشتر است و در مقایسه با بزرگسالان ذخیرۀ خون کمتری دارند. شنیدن این سخنان برای جهان سخت است اما این واقعیت دردناکی است که هم اکنون کودکان در یمن با آن مواجه هستند.»

او می‌افزاید: «هزاران کودک دست و پایشان یا توانایی صحبت کردن یا راه رفتن را از دست داده‌اند که نتیجۀ انفجار بمب‌ها بوده است. امکانات بهداشتی در یمن برای درمان این نوع از آسیبها کافی نیست و این آسیبها تمام زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. طرفهای جنگ باید به پای میز مذاکره بیایند تا به پایان رنج کودکان یمن کمک کنند. آنها باید استفاده از سلاح‌های انفجاری را در مناطق پرجمعیت متوقف کنند تا کودکان در جریان زندگی روزمره با خطر مرگ یا زخمی شدن مواجه نشوند.»

انجمن «کودکان را نجات دهید» بار دیگر دربارۀ حمله به مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها هشدار می‌دهد یعنی فضاهایی که بر اساس قوانین بین‌الملل هرگز نباید هدف قرار بگیرند. به تعبیر این انجمن، این جنگی علیه کودکان است و به نظر می‌رسد که این کودکان هستند که بهای بی‌اعتنایی جهان به کنوانسیونهای جنگ را می‌پردازند. تکان دهنده‌تر اینکه در قرن ۲۱ ما یک اصل مهم را زیر پا گذاشته‌ایم؛ اصلی که می‌گوید کودکان باید محافظت شوند.

این انجمن با اشاره به اینکه تنها یک راه حل سیاسی پایان بخش این بحران خواهد بود، از رهبران حاضر در نیویورک می‌خواهد تا به طرفهای جنگ یمن برای مذاکره و اجرای یک آتش‌بس جامع و فوری فشار وارد کنند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ قطعنامۀ کنگره برای پایان دخالت آمریکا در جنگ یمن را وتو می‌کند

نبرد کوچه به کوچه در حدیده؛ ائتلاف با تخلیه مجروحان حوثی موافقت کرد

حوثی‌ها بدنبال اوج‌گیری نبردها در حدیده؛ تسلیم نمی‌شویم