روسیه: سامانه موشکی «مدرن‌تر» اس-۳۰۰ به سوریه تحویل می‌دهیم

روسیه: سامانه موشکی «مدرن‌تر» اس-۳۰۰ به سوریه تحویل می‌دهیم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک هفته پس از هدف قرار گرفتن اتفاقی هواپیمای روسیه توسط سیستم دفاع موشکی سوریه، ولادیمیر پوتین در مکالمه تلفنی با بشار اسد از ادامه کمک‌های مسکو به تقویت سیستم دفاعی سوریه خبر داد.

آگهی

روسیه روز دوشنبه ۲۴ سپتامبر اعلام کرد که سامانه موشکی مدرن تر «اس-۳۰۰» را برای تقویت سیستم دفاعی سوریه در اختیار این کشور قرار خواهد داد.

یک هفته پس از هدف قرار گرفتن اتفاقی هواپیمای روسیه توسط سیستم دفاع موشکی سوریه، ولادیمیر پوتین در مکالمه تلفنی با بشار اسد از ادامه کمک‌های مسکو به تقویت سیستم دفاعی سوریه خبر داد.

به گفته یک سخنگوی کاخ کرملین «رئیس جمهوری روسیه (بشار اسد) را از تصمیم دولت خود برای در نظر گرفتن اقدامات ویژه برای اطمینان از امنیت نیروهای روسیه در خاک سوریه مطلع کرد و همچنین بر تقویت پدافند هوایی این کشور با تحویل موشک‌های اس-۳۰۰ تاکید کرد.»

دوشنبه هفته گذشته هواپیمای نظامی «ایلوشن» روسیه توسط سیستم دفاع موشکی سوریه هدف قرار گرفت و سقوط کرد و هر ۱۴ سرنشین این هواپیما در این حادثه جان خود را از دست دادند. با این وجود مسکو، اسرائیل را مقصر خواند و اعلام کرد که این جنگنده‌های اسرائیل بودند که هواپیمای روس را به سمت خط مقدم آتش توپخانه‌های سوریه در لاذقیه سوق دادند.

وزارت دفاع روسیه پس از این حادثه اعلام کرد که پدافند هوایی روسیه این هواپیما را «به اشتباه» هدف قرار داده است.

اسرائیل نیز هیاتی را برای بررسی حادثه به مسکو اعزام کرد. در شواهد ارائه شده توسط این هیات گفته شد که هواپیمای ایلوشن روسیه ساعت‌ها پس از خروج جنگنده‌های اسرائیل توسط پدافند هوایی سوریه هدف قرار گرفته است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

سقوط هواپیمای روسیه؛ چالشی مهم در روابط تل‌آویو و مسکو

اسرائیل طی سال‌های اخیر و به خصوص پس از عقب راندن داعش بارها نسبت به نفوذ ایران در سوریه و در نزدیکی مرزهای خود هشدار داده و حملات متعددی را نیز بر علیه منافع نظامی ایران در خاک سوریه انجام داده است.

اما روسیه که از سال ۲۰۱۵ برای حمایت نظامی و سیاسی از دولت بشار اسد،در جنگ سوریه حضور داشته است، سعی دارد تا روابط خوب خود با هر دو کشور اسرائیل و ایران را همچنان حفظ کند.

ولادیمیر پوتین پس از سقوط هواپیمای نظامی کشورش، این حادثه را بد اقبالی و «زنجیره‌ای از اتفاقاتی که نباید می‌افتاد» خوانده بود اما ارتش روسیه روز یکشنبه ۲۳ سپتامبر مجددا اسرائیل را مقصر سقوط هواپیمای خود خواند.

مقامات وزارت دفاع روسیه می‌گویند که سیستم‌های پدافند هوایی اس-۲۰۰ سوریه به اندازه کافی برای تشخیص هواپیماهای خودی از غیر خودی کارآیی ندارند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه امروز دوشنبه ۲۴ سپتامبر اعلام کرد که کشورش طی دو هفته آینده سیستم دفاع موشکی اس-۳۰۰ را به سوریه تحویل خواهد داد.

مسکو در ابتدای درگیری‌های سوریه تحویل این موشک‌ها را به دلیل نگرانی اسرائیل در استفاده شدن از این موشک ها بر علیه خود به حالت تعلیق درآورده بود. 

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«ظاهراً روسیه به هنگام حمله اسرائیل به سوریه سامانه موشکی اس۳۰۰ را فعال نمی‌کند»

روسیه سامانه موشکی اس‌۴۰۰ را به هند فروخت

حوثی‌ها تنها گروه مورد حمایت ایران با توان بالقوه موشکی تا خاک اسرائیل نیستند