استقبال ایران از توافق پوتین و اردوغان بر سر ادلب

Russian President Putin and his Turkish counterpart Erdogan
Russian President Putin and his Turkish counterpart Erdogan Copyright Alexander Zemlianichenko/REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد جواد ظریف از توافق به دست آمده میان رهبران دو دولت ترکیه و سوریه در موضوع ادلب استقبال کرد و آن را نتیجۀ تلاش‌های مستمر دیپلماتیک در منطقه دانست.

آگهی

محمد جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران شامگاه دوشنبه از توافق به دست آمده میان رهبران دو دولت ترکیه و سوریه در موضوع ادلب استقبال کرد و آن را نتیجۀ تلاش‌های مستمر دیپلماتیک در منطقه دانست.

او در پیامی توییتری نوشت: «دیپلماسی مسئولانه که در هفته‌های گذشته انجام شد- سفرهای من به آنکارا و دمشق، پس از آن نشست ایران و روسیه و ترکیه در تهران و نشست سوچی- درنهایت موفق به جلوگیری از وقوع جنگ در ادلب با تعهد جدی در مبارزه با ترور افراط گرایی شد. دموکراسی نتیجه‌بخش است.»

توافقات پوتین و اردوغان بر سر ادلب

نشست دوجانبۀ ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روز دوشنبه در سوچی برگزار شد و رهبران دو کشور بر ایجاد یک منطقۀ عاری از تنش به وسعت ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر در حد فاصل مواضع شورشیان و نیروهای دولتی در استان ادلب به توافق رسیدند.

آنها اعلام کردند که این منطقه تا ۱۵ اکتبر ایجاد و پس از آن تدابیر اتخاذ شده برای خروج گروههای افراطی از منطقه از جمله جبهه النصره به اجرا گذاشته خواهد شد.

ولادیمیر پوتین اعلام کرد که دولت سوریه با این تصمیم موافق است و قرار است در آینده نزدیک مذاکرات بیشتری در این باره انجام شود.

رئیس جمهوری روسیه همچنین افزود قرار است تا ۱۰ اکتبر ابتکار رجب طیب اردوغان مبنی بر تخلیۀ منطقه از سلاح‌های سنگین، تانکها، پرتاب کنندۀ موشکها و دیگر تجهیزات سنگین تمام گروههای شورشی اجرایی شود.

کنترل این منطقۀ عاری از تنش با نظامیان ترکیه و روسیه خواهد بود و هر دو رهبر بر سر بازسازی راههای حمل و نقل در مسیر حلب‌-لاذقیه و حلب‌-حما تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی که پیشنهاد ترکیه بود نیز توافق کردند.

واکنش بهرام قاسمی

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز سه‌شنبه با استقبال از این توافق سوچی به خبرنگاران گفت: «نشست سران دو کشور روسیه و ترکیه و اعلام توافق حاصل شده پیرامون چگونگی حل و فصل مسئله ادلب درسوریه، گامی مهم و اساسی در زدودن بقایای تروریستها در سوریه است که می‌تواند از طریق مساعدتهای مورد نیاز برای حل و فصل سیاسی مسائل سوریه و در نظر گرفتن تمام جوانب انساندوستانه، به روند استقرار صلح در سوریه و پایان بخشیدن به حیات گروه‌های تروریستی در این کشور کمک کند.»

او افزود: «توقف هرگونه خشونت و خونریزی در عین پاکسازی منطقه از تروریسم مستقر در این نقطه از اساسی‌ترین و اصولی‌ترین ارکان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.... امیدواریم نتایج اجلاس سوچی بتواند در چارچوب روند مثبت و موفق آستانه و در ادامه مسیر اجلاس اخیر تهران و تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران، هر چه سریعتر به حل و فصل مصائب مردم سوریه و تسریع در پاکسازی این کشور از حضور نیروهای خشونت‌گرا با رعایت جنبه‌های انسانی، نقش موثری داشته باشد.»

واکنش سفیر سوریه به توافق سوچی

سفیر سوریه در لبنان روز سه‌شنبه اعلام کرد که این توافق، آزمایشی برای سنجش توانایی آنکارا در عمل به تعهداتش است.

علی عبدالکریم در گفتگو با تلویزیون الجدید لبنان گفت: «من این توافق را آزمونی برای سنجش توانایی ترکیه در پیاده‌سازی تصمیم‌ها می‌دانم. آنها اکنون تحت فشارند و به همین دلیل معتقدم که در این باره تلاش خواهند کرد.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران ترکیه، روسیه، فرانسه و آلمان هفته آینده درباره سوریه تشکیل جلسه می‌دهند

توافق سوچی؛ شورشیان سوریه خبر عقب‌نشینی از منطقه حائل ادلب را تکذیب کردند

ترکیه در شرق فرات مناطق امن ایجاد می‌کند