طرح دولت چین برای ساماندهی مطالب مذهبی در فضای مجازی

طرح دولت چین برای ساماندهی مطالب مذهبی در فضای مجازی
Copyright 
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دستورالعمل تازه دولت چین همچنین به طور مشخص پایگاه‌های اینترنتی مذهبی را از انتشار هر گونه مطلبی برای تحریک به براندازی، مخالفت با رهبری حزب کمونیست چین و دفاع از بنیادگرایی و جدایی‌طلبی منع کرده است. دیگر اقدامات چین برای محدود کردن تبلیغات مذهبی چیست؟

آگهی

چین قصد دارد با «آشفتگی» مطالب مذهبی موجود در فضای مجازی برخورد کند.

روزنامه دولتی «گلوبال تایمز» چین روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور نوشت که دولت این کشور به هدف برخورد با تبلیغات مذهبی «آشفته» و غیرقانونی در فضای مجازی و «سامان بخشیدن» به آن، دستورالعمل جدیدی تهیه کرده است. بر اساس این دستورالعمل از این پس هر سازمانی که قصد دارد مطالب مذهبی را در اینترنت همرسان کند الزاما باید مجوز لازم را از اداره امور مذهبی منطقه خود بگیرد.

البته دولت چین تنها برای «موعظه و آموزش مذهبی» مجوز می‌دهد و این مجوز شامل پخش زنده و نشان دادن فعالیت‌های مذهبی نخواهد بود. علاوه بر این، سازمان‌های مذهبی حق تبلیغ و انتشار مطلب در جایی غیر از پایگاه اینترنتی خود را ندارند.

دستورالعمل تازه دولت چین همچنین به طور مشخص پایگاه‌های اینترنتی مذهبی را از انتشار هر گونه مطلبی برای تحریک به براندازی، مخالفت با رهبری حزب کمونیست چین و دفاع از بنیادگرایی و جدایی‌طلبی منع کرده است.

شهروندان چینی به طور رسمی در انتخاب دین و انجام اعمال مذهبی خود آزاد هستند اما تاکنون مواردی مکرری از سرکوب فعالیت‌های مذهبی «غیر مجاز» در این کشور دیده شده است. از جمله این موارد بسته شدن یک کلیسای بزرگ پروتستان پکن در روز دوشنبه گذشته به دلیل «فعالیت غیر مجاز» بوده است.

دولت چین به دلیل بدرفتاری با اقلیت اویغور در شمال غرب این کشور که بیشترشان مسلمان هستند، در سطح بین‌المللی نیز با فشار افکار عمومی و نهادهای حقوق بشری روبروست. چین از سوی سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر متهم است که یک میلیون نفر از اویغورها را در اردوگاه نگهداری می‌کند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

کلیسای هایدان در پکن
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صد و بیست هزار اویغور در شین‌جیانگ چین زندانی هستند

چین و فروش تجهیزاتی با کاربرد نظامی به روسیه؛ هدف واشنگتن از انتشار عمومی اطلاعات محرمانه چیست؟

طوفان در چین آدم‌ها را در خواب از آپارتمان‌های بلندمرتبه بیرون کشید