مشاور وزیر انرژی عربستان: تحریم‌ها صادرات نفت ایران را متوقف نخواهد کرد

عربستان: تحریم ها صادرات نفت ایران را متوقف نخواهد کرد
عربستان: تحریم ها صادرات نفت ایران را متوقف نخواهد کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این مسئول دولتی عربستان در ادامه تاکید کرد که در صورت اعمال تحریم های نفتی، ایران حتی به صورت جزئی هم قادر به بستن تنگه مندب نخواهد بود.

آگهی

مشاور وزیر انرژی عربستان می گوید بعید است تحریم های آمریکا بر ضد ایران بتواند به طور کامل این کشور را از صادرات نفت محروم کند.

این مسئول دولتی عربستان در ادامه تاکید کرد که در صورت اعمال تحریم های نفتی، ایران حتی به صورت جزئی هم قادر به بستن تنگه باب المندب نخواهد بود.

ابراهیم المحنا، مشاور وزیر انرژی عربستان سعودی که روز سه شنبه در جریان کنفرانسی با موضوع نفت در شهر استاوانگر در نروژ سخن می گفت، یادآور شد که در صورت بسته شدن شاهراه های بزرگ دریایی، ایران نخستین کشور بازنده خواهد بود. مشاور وزیر نفت عربستان سعودی تاکید کرد اتخاذ چنین تصمیمی سبب اعمال مجازات های جدیدی بر ضد تهران خواهد شد.

وی در ادامه گفت: «همانطور که کارشناسان به آن اذعان دارند بعید است تحریم های کنونی بتواند صادرات نفت ایران را به طور کامل متوقف کند. به اعتقاد من آنها همچنان به صدور یک میلیون بشکه در روز ادامه خواهند داد و در این صورت بسته شدن تنگه هرمز ایرانی ها را به اندازه دیگران متضرر خواهد کرد.»

ایران تهدید کرده است در ضورتی که نتواند به دلیل تحریم و فشارهای آمریکا نفت خود را بفروشد اجازه نخواهد داد دیگر کشورهای منطقه نیز نفت خود را به خارج صادر کنند.

بیشتر بخوانید:

ابراهیم المحنا در ادامه سخنان خود با اشاره به «حجم بسیار بالایی از نفت که از طریق تنگه هرمز به خارج از منطقه صادر می شود» تاکید کرد: «این میزان بیش از هجده میلیون بشکه در روز است که تقریبا دو سوم از میزان کل تجارت جهانی نفت از طریق دریا را تشکیل می دهد.»

مشاور وزیر انرژی عربستان سعودی با اشاره به اینکه کاهش صادرات نفت از این منطقه کمبود فاحش نفت در دنیا و بالارفتن بی سابقه قیمت را به همراه خواهد داشت، تاکید کرد: «آیا ایران قادر است حتی به صورت جزئی تنگه هرمز یا مندب یا هر دو را ببندد؟ پاسخ بی شک منفی است.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ابتدای ماه مه خروج کشورش را از توافقنامه هسته ای ایران با قدرت های جهانی اعلام و تاکید کرد ضمن بازگرداندن تجریم های قبلی، مجازات های شدیدتری را نیز بر ضد تهران اعمال خواهد کرد. جلوگیری کامل از صادرات نفتی ایران یکی از مهمترین بخش های بسته های جدید تحریمی کاخ سفید است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا از برجام خارج شد

بلینکن بار دیگر در خاورمیانه؛ وزیر خارجه آمریکا برای آتش‌بس در غزه رایزنی می‌کند

سرمربی الهلال پس از ثبت رکورد ۲۸ پیروزی متوالی: هنوز وقت جشن گرفتن نیست