سازمان ملل: کره شمالی برنامه هسته‌ای‌‌‌ خود را متوقف نکرده است

سازمان ملل: کره شمالی برنامه هسته‌ای‌‌‌ خود را متوقف نکرده است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«کره شمالی با سوریه همکاری نظامی داشته و همچنین در تلاش است تا به حوثی‌های یمن سلاح بفروشد.»

آگهی

تازه‌ترین گزارش سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که کره شمالی فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی خود را متوقف نکرده است.

بنا به نوشته خبرگزاری رویترز این گزارش محرمانه که ظرف شش ماه گذشته از سوی ناظران و کارشناسان مستقل فراهم شده است نشان می‌دهد که کره شمالی با زیر پا گذاشتن تحریم‌های سازمان ملل به فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای خود ادامه داده است.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این گزارش عنوان می‌کند که کره شمالی با سوریه همکاری نظامی داشته و نیز تلاش دارد به حوثی‌های یمن سلاح بفروشد. کارشناسان مستقل اعلام کرده‌اند که متخصصان فنی کره شمالی در زمینه تولید موشک‌های بالستیک و دیگر فعالیت‌های ممنوع نظامی در سال‌های ۲۰۱۱ ، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ از سوریه بازدید کرده‌اند.

در این گزارش محرمانه همچنین آمده است: «این کشور با انتقال گسترده تولیدات نفتی و ذغال سنگ از راه کشتی به کشتی، از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد سرپیچی کرده است.» کارشناسان همچنین اعلام کرده‌اند که کره شمالی با «هوشمندی بیشتر حجم و مقیاس» انتقال این تولیدات را افزایش داده است.

عکسی ماهواره‌ای از مرکز تولید موشک بالستیک کره شمالی در سانومدونگ. عکس از رویترز

از سوی دیگر در بخشی از این گزارش نامه‌ای آورده شده که نشان می‌دهد رهبر حوثی‌های یمن از مقامات کره شمالی خواسته تا در دمشق با هم دیدار کنند و «درباره مسأله انتقال فناوری و دیگر امور مربوط به منافع مشترک» گفتگو کنند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که پس از ملاقات تاریخی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون،‌ رهبر کره شمالی و وعده خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ، کشورهای چین و روسیه به تازگی از شورای امنیت سازمان ملل خواسته‌‌‌ بودند تحریم‌ها علیه کره شمالی را سبک‌تر کند.

حال آنکه ایالات متحده و دیگر اعضای شورای امنیت پیوسته خواستار آنند تا زمانی که کره شمالی «اقدامات ضروری» را انجام نداده تحریم‌های شدید ادامه یابند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد به منظور متوقف کردن سرمایه‌گذاری کره شمالی در برنامه‌های هسته‌ای و موشکی، در سال ۲۰۰۶ تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کرد که از جمله آنها می‌توان به صادرات ذغال سنگ، آهن، پارچه و شیلات و نیز واردات نفت خام و دیگر فرآورده‌های نفتی اشاره کرد.

نماینده کره شمالی در سازمان ملل هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حدود نیمی از مردم کره شمالی نیازمند کمک بشردوستانه هستند

کره شمالی چندین موشک جدید کروز به سمت دریا شلیک کرد

آزمایش موشکی تازه کره شمالی؛ سئول: به همراه آمریکا اوضاع را رصد می‌کنیم