بهرام قاسمی: سعودی‌ها تمایلی به رابطه با تهران ندارند

بهرام قاسمی: سعودی‌ها تمایلی به رابطه با تهران ندارند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«تحلیل‌هایی که ترامپ نسبت به ایران داشت سعودی‌ها را تا حدی دچار توهم کرد که در تحمل و صبوری بتوانند امتیاز بیشتری از ایران بگیرند.»

آگهی

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که تهران به تمام کشورهایی که خواستار میانجی‌گری میان ایران و عربستان بودند پاسخ منفی نداده و همواره آماده مذاکره بوده است.

وی که در گفتگو با خبرگزاری پانا افزود:‌ «اما از عربستانی که می‌شناسیم بعید می‌دانیم چنین تمایلی داشته باشد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن انتقاد از رویکرد ریاض گفت که برخی کشورهای عربی نزدیک به عربستان «امروز تا حد زیادی با ایران همراهند.»

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وی افزود:‌ «مشکلات بیشتر از درون عربستان است و...تحلیل‌هایی که ترامپ نسبت به ایران داشت هم آنها را تا حدی دچار توهم کرد که در تحمل و صبوری بتوانند امتیاز بیشتری از ایران بگیرند.»

اقای قاسمی در پاسخ به پرسشی درباره دفتر حافظ منافع ایران در عربستان گفت یک تیم ۱۰ نفره از ایران برای انجام امور کنسولی راهی حج شده است. به گفته آقای قاسمی ایران هشت ماه پیش با سوییس توافق کرده که این کشور حافظ منافع ایران در عربستان باشد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: «ظرف یکی دو هفته گذشته گشایشی ایجاد شده که فکر می‌کنم علائمی وجود دارد که دفتر حافظ منافع (ایران در عربستان) باز و فعال شود.»

این دیپلمات ایرانی در زمینه حضور نظامی ایران در سوریه تأکید کرد که این کار به درخواست دمشق بوده است و تا زمانی که دولت سوریه بخواهد، ایران در این کشور باقی می‌ماند. وی در رابطه با فشارهای آمریکا و اسرائیل از طریق روسیه به ایران برای خروج از سوریه افزود: «ورود ما به سوریه به درخواست کشور دیگری نبود که امروز به درخواست کشور دیگری سوریه را ترک کنیم.»

آقای قاسمی در بخش دیگری از سخنانش درباره گفتگوی احتمالی با ایالات متحده افزود‌: «آمریکا می‌تواند تحریم‌ها را بردارد و به دیگر کشورها فشار نیاورد و بعد از سخنان نوین پرده‌برداری کند. ایران زیر فشار مذاکره‌ای ندارد، بخصوص با کسی که بدعهدی کرده است.»

بهرام قاسمی درباره تحریم‌های آمریکا تأکید کرد «گرچه ایران قطعا با فشارهایی روبرو خواهد بود اما در نهایت پیروز میدان بوده و آمریکا ناچار است با مجموعه رفتارهای نابهنجاری که امروز در سطح جهان دارد خود و سیاست‌هایش را تغییر دهد.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سخنگوی وزارت خارجه ایران: برای اظهار نظر درباره خاشقجی زود است

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد

مدیر اف بی آی: هکرهای چینی منتظر فرصت هستند تا به آمریکا حمله‌ای ویرانگر بکنند