ریزش سد در لائوس؛ صدها تن ناپدید شدند

ریزش سد در لائوس؛ صدها تن ناپدید شدند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرکت سازنده این سد اعلام کرده است بارش شدید و جاری شدن سیلاب سبب فروریختن آن شده است.

آگهی

بر اثر فروریختن یک سد در حال ساخت در جنوب لائوس صدها تن از ساکنان این منطقه در سیلاب ناپدید شده و هزاران تن نیز بی‌خانمان شدند.

به گزارش تلویزیون دولتی این کشور احتمال می‌رود در اثر ریزش این سد و سیلاب حاصل از آن ده‌ها تن جان باخته باشند.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تصاویر تلویزیونی شبکه لائو نیوز روستائیان مناطق اطراف سد «ژه‌پیان‌ژه نام‌ نوی» را در حالی نشان می‌داد که بسیاری از آنان بر بام خانه‌های خود ایستاده بودند و شماری دیگر در گل و لای ناشی از سیلاب اسباب و وسایل خود را به دوش می‌کشیدند. شماری دیگر نیز به قایق‌های کوچک پناه برده‌اند تا جان خود را نجات دهند.

لائوس برنامه دارد با تولید برق از سد‌های آبی به «باتری آسیا» تبدیل شود. عکس از Mekong Eye

کارشناسان می‌گویند بیش از ۵ میلیارد متر مکعب آب در اثر شکستن این سد روانه ناحیه پیش روی آن شده است. مقامات لائوس برای تخلیه ساکنان منطقه «سان سای» در ایالات آتاپوی این کشور که طعمه این سیلاب شده‌اند قایق‌های نجاتی را روانه این منطقه کرده است.

شرکت سازنده این سد اعلام کرده است بارش شدید و سیلاب سبب فروریختن آن شده است. بنا بر اعلام این شرکت این سد که از نوع «سدل دم دی» معرفی شده ۷۷۰ متر درازا، ۱۶ متر بلندا و ۷ متر قطر داشته است.

لائوس با بیش از ۶/۵ میلیون جمعیت یکی از فقیرترین کشورهای آسیا به شمار می‌رود و برنامه دارد تا با تولید و فروش الکتریسته از راه ساخت سد‌های مجهز به ژنراتور‌های آبی به «باتری آسیا» تبدیل شود.

اما فعالان محیط زیست بارها برنامه این کشور کمونیستی را جاه‌طلبانه خوانده‌اند و اعلام کرده‌اند احداث سد‌های زیاد روی رودخانه‌ اصلی این کشور یعنی رود «مکونگ» و زیرشاخه‌‌های آن تأثیری مخرب بر زندگی ساکنان این مناطق و حیات وحش و طبیعت آن خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سیلاب و رانش زمین در ژاپن؛ شینزو آبه سفرش به خارج را لغو کرد

ده‌ها کشته و ناپدید حاصل سیلاب تاریخی در ژاپن

نجات زوج چینی از میان سیلاب