اردوغان: با حل مسائل اقتصادی، ترکیه را وارد عصر جدید می‌کنم

اردوغان: با حل مسائل اقتصادی، ترکیه را وارد عصر جدید می‌کنم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رجب طیب اردوغان در اولین نطق رسمی خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ ژوئن به مردم وعده داد که با انجام یک اصلاح ساختاری مسائل اقتصادی ترکیه را حل کند و ترکیه را وارد عصر جدیدی کند.

آگهی

رجب طیب اردوغان در اولین نطق رسمی خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ ژوئن به مردم وعده داد که با انجام یک اصلاح ساختاری مسائل اقتصادی ترکیه را حل کند.

رئیس جمهوری ترکیه که در نشست حزب متبوع خود (عدالت و توسعه) در پارلمان سخن می‌گفت، مسائل اصلی اقتصاد ترکیه را بروز کسری بودجه دولت، افزایش نرخ تورم و بهره بانکی اعلام کرد و تاکید کرد که به زودی این مشکلات رفع خواهد شد.

آقای اردوغان تصریح کرد که با اتکاء به افزایش اختیارات رئیس جمهوری در دوره جدید حضورش در این سمت، ترکیه را وارد عصر جدیدی خواهد کرد.

او پیشتر و در جریان رقابت های انتخاباتی نیز گفته بود که در صورت پیروزی مجدد، سیاست‌های انضباط پولی را برای مهار تورم رو به افزایش در ترکیه اعمال خواهد کرد.

بر این اساس، برخی کارشناسان از هم اینک نگران متزلزل شدن استقلال بانک مرکزی ترکیه در دوران جدید ریاست جمهوری آقای اردوغان هستند. به اعتقاد آنها دخالت دولت در سیاستگذاری های بانک مرکزی می‌تواند ریسک اقتصاد ترکیه را برای سرمایه‌گذاران خارجی افزایش دهد.

منبع: بانک جهانی
روند نرخ تورم اقتصاد ترکیهمنبع: بانک جهانی

مطابق گزارش بانک جهانی، نرخ تورم ترکیه در قالب یک روند صعودی از ۶.۲ درصد در سال ۲۰۱۳ میلادی به نزدیکی ۱۱ درصد در پایان نیمه اول سال ۲۰۱۸ رسیده است. این بالاترین نرخ تورم اقتصاد ترکیه طی ۱۰ سال گذشته است.

تحت تاثیر روند فزاینده نرخ تورم، بانک مرکزی ترکیه با هدف مهار انتظارات تورمی شکل گرفته در میان مردم، دو ماه پیش نرخ بهره تسهیلات بانکی را ۳ درصد افزایش داد و به نرخ ۱۶.۵ درصد رساند. این نرخ دو هفته پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه تا ۱۷.۷۵ درصد افزایش یافت.

بیشتر بخوانید:

در همین حال طی ۱۰ سال گذشته ارزش برابری واحد پول این کشور(لیر) در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین حد خود رسیده است. در حالی که طی سال ۲۰۰۸ میلادی هر لیر ترکیه در برابر ۰.۷ دلار مبادله می‌شد این روزها هر لیر ترکیه تنها قدرت خرید ۰.۲ دلار آمریکا را دارد.

با این وجود آقای اردوغان همچنان از ادامه تهاجم ارتش ترکیه در سوریه و عراق برای مقابله با تهدیدهای بالقوه علیه ترکیه توسط شبه نظامیان کرد حمایت می کند. امری که با باور گروهی از کارشناسان مسائل اقتصادی موجب پدیدار شدن ابعاد نگران کننده کسری بودجه ترکیه شده است. به باور آنها همین کسری بودجه فزاینده که رئیس جمهوری ترکیه نیز به آن اعتراف کرده عامل اصلی تشدید تورم و کاهش ارزش لیر ترکیه شده است.

بنابراین صاحبنظران مسایل اقتصاد ترکیه معتقدند که آقای اردوغان پیش از آن که دامنه دخالت دولت در اقتصاد را وارد محدوده سیاستگذاری پولی بانک مرکزی کند، خود باید دست به کار اجرای سیاست انضباط مالی در حوزه بودجه جاری دولت شود والا شرایط شاخص های رو به وخامت اقتصاد ترکیه بدتر از گذشته خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

با این وجود او در اولین نطق رسمی پس از پیروزی در انتخابات ۲۴ ژوئن اعلام کرد که با هدف وارد کردن ترکیه به عصر جدید کابینه متفاوتی را چیدمان کرده که روز دوشنبه آن را اعلام خواهد. به گفته آقای اردوغان اولین جلسه کابینه جدید ترکیه روز جمعه و پس از اقامه نماز جمعه و استمداد از خداوند برای اعطای توان موفقیت بیشتر برای دولت او برگزار خواهد شد. او همچنین تاکید کرد که انتخاب برخی از وزراء از میان اعضاء پارلمان باید ممکن شود.

رئیس جمهوری ترکیه خطاب به منتقدان خود نیز گفته که برخلاف تصور آنها او خسته نیست بلکه کارآزموده‌تر از قبل بر کرسی رئیس جمهوری تکیه زده است. بر این اساس از اعضاء حزب جمهوری خلق که نیز برای نخستین بار در پارلمان ترکیه صاحب کرسی شده خواست که رابطه خود را با کردهایی که او تروریست لقب داد، قطع کنند. آقای اردوغان همچنین اعلام کرد که در آينده بیشتر مراقب تهدید کانون‌های قدرت و کودتا خواهیم بود و تسلیم هیچ درخواست تحمیلی و مخل اراده ملی نخواهیم شد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز به نقل از آقای اردوغان نوشت: «روز دوشنبه، پس از ادای سوگند در مجلس، در مجتمع ریاست جمهوری بش‌تپه مراسم باشکوهی برگزار خواهد شد. تاکنون شرکت رئیس جمهور ۲۲ کشور، ۱۷ نخست وزیر و شمار زیادی معاون اول رئیس جمهور و رئیس مجلس از کشورهای مختلف جهان در این مراسم قطعی شده است.»

طبق اخبار منتشر شده قرار است هیاتی عالیرتبه از روسیه به سرپرستی دیمیتری مدودف، نخست وزیر این کشور در این مراسم شرکت کنند.

بیشتر بخوانید:

رجب طیب اردوغان در انتخابات روز ۲۴ ژوئن با کسب ۵۲.۵ درصد آراء به مقام ریاست جمهوری ترکیه انتخاب شد. او اولین رئیس جمهوری ترکیه در نظام جدید ریاستی خواهد بود. آقای اردوغان که پس از طی تجربه نخست وزیری پیش از این نیز رئیس جمهوری ترکیه بوده با برگزاری رفراندومی ضمن افزایش دامنه اختیارات رئیس جمهوری ترکیه، سمت نخست وزیری را نیز حذف کرد.

آگهی

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برلین به تحریم های اقتصادی ترکیه پایان می‌دهد

ترکیه؛ برکناری ۱۸ هزارتن از نیروهای پلیس، ارتش و دانشگاهیان

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟