مرکل سران ۱۴ کشور اتحادیه اروپا را برای پذیرفتن پناهجویان 'متقاعد' کرد

مرکل سران ۱۴ کشور اتحادیه اروپا را برای پذیرفتن پناهجویان 'متقاعد' کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مرکل سران ۱۴ کشور اتحادیه اروپا را برای پذیرفتن پناهجویان 'متقاعد' کرد

آگهی

ظاهرا صدر اعظم آلمان سران ۱۴ کشور اتحادیه اروپا را متقاعد کرده است تا پناهجویانی را که در آن‌ کشورها مراحل ثبت پرونده پناهندگی را آغاز کرده‌اند، باز بپذیرند.

خبرگزاری رویترز در همین رابطه از مدرکی می نویسد که  روز شنبه ۳۰ ژوئن (نهم تیرماه) توسط آنگلا مرکل  به رهبران حاضر در ائتلاف وی فرستاده شده است. بر اساس این مدرک ۱۴ کشور اتحادیه اروپا ظاهرا آماده اند تا پناه‌جویانی که تحت سیاست «درهای باز» به آلمان آمده بودند را باز بپذیرند.

بر اساس توافق‌نامه دوبلین، پناهجویان باید در اولین کشور اتحادیه اروپا که پا به آن می‌گذارند، تقاضای پناهندگی دهند.

اتحادیه سوسیال مسیحی بایرن به ریاست وزیر کشور آلمان پیش از نشست بروکسل در این هفته تهدید کرده بود مرزهای آلمان را بر روی مهاجران و پناهندگان خواهد بست. حرکتی که احتمالا منجر به از هم پاشیدن دولت خانم مرکل می‌انجامید.

بیشتر بخوانید: توافق رهبران اروپا در زمینه بحران مهاجرت: پناهجو حق انتخاب کشور میزبان را ندارد

مقام‌های اروپایی روز پنج‌شنبه ۲۸ ژوئن (هفتم تیر ماه) بر سر روند رسیدگی به پرونده‌های پناهجویان به توافق تازه‌ای دست یافتند. بر اساس این توافق تمامی مراحل جابجایی و اسکان موقت پناهجویان در «مکان‌های کنترل شده» و به صورت «داوطلبانه» از سوی کشورهای عضو انجام می‌شود. این بدان معنی است که پناهجو حق انتخاب کشور میزبان را ندارد و اعضای اتحادیه اروپا به صورت داوطلبانه پناهجو را می‌پذیرند.

در حال حاضر بازپس فرستادن پناهجویانی که در کشور دیگری فرآیند پناهندگی را آغاز کرده‌اند ولی به آلمان آمده‌اند تنها در ۱۵ درصد موارد انجام پذیر است. اما با اعمال توافق مرکل با ۱۴ کشور اتحادیه اروپا این فرآیند آسان‌تر و سریعتر صورت خواهد پذیرفت.

۱۴ کشور مذکور شامل کشورهایی چون مجارستان، لهستان و جمهوری چک هستند، سه کشوری که پیش از این با هرگونه طرحی در زمینه پذیرفتن پناهجویان مخالفت کرده بودند. دیگر کشورهای این توافق بلژیک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، لیتوانی، لتونی، لوکزامبورگ، هلند، پرتغال و سوئد هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مکلن شهری کوچک در بلژیک، نمونه موفق درمیزبانی پناهجویان

فرانسه؛ شورای قانون اساسی اصل «برادری» جمهوری را به اصول دیگر ترجیح داد

تصاویری از پدیکور فیل‌های باغ‌وحش کلن در آلمان