بریتانیا؛ برکسیت با امضای ملکه رسما اجرایی شد

بریتانیا؛  برکسیت با امضای ملکه رسما اجرایی شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از ماه ها گفتگو و مناظره و نهایتا رای مثبت پارلمان به برکسیت، الیزابت دوم ملکه بریتانیا نیز قانون «برکسیت» را تایید کرد.

آگهی

الیزابت ملکه بریتانیا با تایید رسمی برکسیت، جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، اجرای آن قانونی کرد.

پس از اینکه ماه ها پارلمان بریتانیا درباره برکسیت گفتگو کرد نهایتا نمایندگان به اجرای آن رای داد و مهر تایید نمادین ملکه جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا را رسمی کرد. قانون برکسیت در ژوئیه سال ۲۰۱۷ توسط دولت محافظه کار بریتانیا به پارلمان ارائه شد.

طبق این قانون قرار است بریتانیا در تاریخ ۲۹ مارس سال ۲۰۱۹ جدایی خود از اتحادیه اروپا را بطور کامل نهایی کند. لیام فاکس، وزیر تجارت بین الملل بریتانیا می گوید: «با تایید پارلمان و امضای این قانون توسط ملکه الیزابت تعلیق این قانون تقریبا غیرممکن است.»

جاکوب ریس ماگ، نماینده محافظه کار پارلمان بریتانیا و یکی از حامیان «برکسیت سخت» می گوید با حمایت پارلمان و ملکه بریتانیا، دولت محافظه کار بریتانیا باید بتواند از این پس از موضع قدرت در مذاکرات برکسیت با کمیسیون اروپا ظاهر شود.

جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا طی یک همه پرسی در تاریخ ۲۳ ژوئن سال ۲۰۱۶ به رای گذاشته شد و با رای بیشتر از ۵۰ درصد مردم به برکسیت این جدایی به جریان افتاد.

بریتانیا همواره می تواند در صورت عدم موافقت با برکسیت در هشت سال آینده نسبت به مفاد آن به دادگاه عالی اروپا شکایت کند. به نظر می رسد دست کم دو تا سه سال برای اینکه بریتانیا تمام حق رای در نهادهای اروپایی را از دست می دهد طول بکشد. به این ترتیب تا دو سال آینده همچنان این کشور در کنار ۲۷ عضو اتحادیه در استراتژی‌های اروپایی شرکت خواهد کرد. اینکه بعد از جدایی کامل تکلیف رابطه اتحادیه اروپا و بریتانیا چه خواهد شد مساله‌ای دیگر است.

مساله حل نشده مذاکرات برکسیت بحران مرز بین دو ایرلند است. ایرلند شمالی به عنوان بخشی از خاک بریتانیا با جمهوری ایرلند به عنوان یک کشور مستقل و عضوی از اتحادیه اروپا پس از سال ها جنگ داخلی به آرامش رسیده اند و مقامات اروپایی نگرانند که جدایی بریتانیا به تنش در جزیره ایرلند دامن بزند.

اولین مرحله مذاکرات برکسیت در ماه دسامبر با وجود تمام موانع پس از شش ماه گفتگو با نتیجه به پایان رسید. بریتانیا همواره می تواند در صورت عدم موافقت با برکسیت در هشت سال آینده نسبت به مفاد آن به دادگاه عالی اروپا شکایت کند.

به نظر می رسد دست کم دو تا سه سال برای اینکه بریتانیا تمام حق رای در نهادهای اروپایی را از دست می دهد طول بکشد. به این ترتیب تا دو سال آینده همچنان این کشور در کنار ۲۷ عضو اتحادیه در استراتژی‌های اروپایی شرکت خواهد کرد. اینکه بعد از جدایی کامل تکلیف رابطه اتحادیه اروپا و بریتانیا چه خواهد شد مساله‌ای دیگر است.

برخی از طرفداران برکسیت در دولت خانم می بر این باورند که دولت باید بدون امضاء هرگونه توافقی از اتحادیه اروپا خارج شود. آنها بر این باورند که اتحادیه اروپا نیز نیازمند یک جدایی نظام‌بند است و بریتانیا باید در برابر هر فشاری مقاومت کند. با اینحال یک دیپلمات ارشد اروپایی بر این باور است که برای زمینه سازی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نباید شتابزده عمل کرد. آنها در اظهار نظرهای رسمی خود می گویند که بریتانیایی‌ها برای خروج باید با دستی پر پول وارد مذاکرات شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشداراروپا به بریتانیا: زمان برای توافق نهایی برکسیت به سرعت می گذرد

«حمله ایران به اسرائيل بر فعالیت ناوگان اتحادیه اروپا در دریای سرخ بی‌اثر بوده است»

پلیس بروکسل مانع برپایی گردهم‌آیی بزرگ ملی‌گرایان اروپایی شد