هشداراروپا به بریتانیا: زمان برای توافق نهایی برکسیت به سرعت می گذرد

هشداراروپا به بریتانیا: زمان برای توافق نهایی برکسیت به سرعت  می گذرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا با هشدار به دولت محافظه کار بریتانیا اعلام کرد این کشور باید تلاش بیشتری برای پیشبرد مذاکرات برکسیت بکار گیرد. مارس سال ۲۰۱۹ میلادی تاریخ نهایی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا عنوان شده است.

آگهی

اتحادیه اروپا دوشنبه به دولت محافظه کار بریتانیا هشدار داد که زمان به سرعت می گذرد و همچنان مذاکرات برکسیت با پیشرفت اندکی مواجه است. تاریخ قطعی و نهایی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا ماه مارس آینده است.

در پاسخ به درخواست اتحادیه اروپا،‌ سخنگوی دولت بریتانیا می گوید برای ما رسیدن به یک تعامل و توافق قانونی مهم تر از ضرب الاجل زمانی است.

کمیسیون اتحادیه اروپا همزمان دوشنبه تاکید کرد که پیشرفت‌هایی در فاز دوم و پایانی مذاکرات برکسیت بدست آمده است. با این حال مایکل روث، وزیر اروپای آلمان در بروکسل می گوید عدم شفافیت دولت بریتانیا بر سر برکسیت عامل اصلی عقب ماندگی مذاکرات عنوان کرد. او می گوید مساله حل نشده مذاکرات برکسیت بحران مرز بین دو ایرلند است.

ایرلند شمالی به عنوان بخشی از خاک بریتانیا با جمهوری ایرلند به عنوان یک کشور مستقل و عضوی از اتحادیه اروپا پس از سال ها جنگ داخلی به آرامش رسیده اند و مقامات اروپایی نگرانند که جدایی بریتانیا به تنش در جزیره ایرلند دامن بزند.

اولین مرحله مذاکرات برکسیت در ماه دسامبر با وجود تمام موانع پس از شش ماه گفتگو با نتیجه به پایان رسید. بریتانیا همواره می تواند در صورت عدم موافقت با برکسیت در هشت سال آینده نسبت به مفاد آن به دادگاه عالی اروپا شکایت کند.

به نظر می رسد دست کم دو تا سه سال برای اینکه بریتانیا تمام حق رای در نهادهای اروپایی را از دست می دهد طول بکشد. به این ترتیب تا دو سال آینده همچنان این کشور در کنار ۲۷ عضو اتحادیه در استراتژی‌های اروپایی شرکت خواهد کرد. اینکه بعد از جدایی کامل تکلیف رابطه اتحادیه اروپا و بریتانیا چه خواهد شد مساله‌ای دیگر است.

درباره مرز بین دو ایرلند توافق خانم می بر عدم استقرارگذرگاههای مرزی می تواند انتقادات از سوی گروههای راست بریتانیایی و ضدمهاجر را بیشتر کند.

می توان گفت برخلاف انتظارات از دولت ترزا می برکسیت نرم بجای برکسیت سخت در جریان است و این موضوع می تواند جایگاه خانم می در مقام نخست وزیر را متزلزل تر از قبل کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بریتانیا؛ برکسیت با امضای ملکه رسما اجرایی شد

برکسیت و واکنش اروپا به جنگ تجاری؛ چشم‌انداز آینده اقتصاد اروپا چه خواهد بود؟

نتایج تحقیقات تازه در بریتانیا: کارگران مهاجر پس از برکسیت با خطر برده‌داری مدرن و استثمار مواجه‌اند