نعمت‌زاده در گفتگو با یورونیوز: اتحادیه اروپا می‌گوید تا نوامبر تضمین‌های لازم را به ایران خواهد داد

نعمت‌زاده در گفتگو با یورونیوز: اتحادیه اروپا می‌گوید تا نوامبر تضمین‌های لازم را به ایران خواهد داد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

وزیر پیشین صنعت و معدن در گفتگو با یورونیوز از وضعیت مذاکرات ایران و اروپا برای حفظ برجام سخن گفت.

آگهی

محمدرضا نعمت زاده، وزیر سابق صنعت و معدن ایران در گفتگوی اختصاصی با یورونیوز از انتظارات ایران برای ماندن در برجام سخن گفت.

وزیر سابق صنعت و معدن ایران که برای شرکت در کنفرانس همکاری‌های ایران و اروپا به بروکسل سفر کرده در گفتگو با خبرنگار یورونیوز با اشاره به تمایل اروپایی‌ها به ماندن در برجام می‌گوید: «اگر اروپایی‌ها می‌خواهند ما در برجام بمانیم، باید همان تعهداتی را که در توافق هسته‌ای به عهده طرف غربی گذاشته شده است عملی کنند، حتی اگر آمریکا در آن حضور نداشته باشد. طبیعی است که اگر چنین نکنند، ما هم دلیلی نخواهد داشت که در این توافق بمانیم.»

بیشتر بخوانید:

آقای نعمت زاده همچنین با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی گفته‌اند تا ماه نوامبر اقدامات عملی را برای اعطای تضمین به ایران ارائه خواهند کرد افزود: «کشورهای اروپایی باید اقداماتی را انجام دهند که ما از حصول منافع خود اطمینان کسب کنیم. لازمه این کار تصویب قوانینی در اتحادیه اروپا و نهادهای مختلف این مجموعه است. این تصویب قوانین هم باید به گونه‌ای باشد که نگرانی‌های ما برطرف شود.»

وزیر صنعت و معدن در کابینه نخست حسن روحانی همچنین با اشاره به تجربه کوبا و کشورهای اروپایی افزود: « سران اروپایی به ما گفته‌اند به دنبال به روزرسانی و تقویت همان قوانینی هستند که در سال ۱۹۹۶ در مقابل کوبا به اجرا گذاشتند. بر این اساس آنها در پی این هستند که قوانینی را وضع کنند که کمپانی‌های اروپایی مجبور شوند به تحریم‌های آمریکا توجهی نکنند و اگر شرکتی به تهدیدات و تحریم‌های آمریکا گوش کرد، جریمه شود. هرچند باید منتظر ماند و دید این وعده‌ها عملی می‌شود یا خیر.»

کنفرانس همکاری ایران و اتحادیه اروپا، همایشی است که با حضوران مقامات دولتی و همچنین مدیران شرکت‌های خصوصی و چهره‌های دانشگاهی در بروکسل برگزار می‌شود.

به کانال یورونیوز فارسی در تلگرام بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا ۱۸ میلیون یورو به ایران کمک مالی می‌کند

وین میزبان مذاکرات هسته‌ای ایران؛ این‌بار برای نجات برجام

آیا ظریف با دست پر به تهران بازگشت؟