خامنه‌ای: به جای پیوستن به معاهدات بین‌المللی، خودمان قانونگذاری کنیم

خامنه‌ای: به جای پیوستن به معاهدات بین‌المللی، خودمان قانونگذاری کنیم
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبر ایران در دیدار با نمایندگان مجلس گفت ضرورتی ندارد به کنوانسیون‌هایی بپیوندیم که از عمق اهداف آنها آگاه نیستیم.

آگهی

رهبر ایران در دیدار با نمایندگان مجلس به صورت ضمنی با تصویب FATF (کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم) مخالفت کرد.

علی خامنه‌ای روز چهارشنبه ۳۰ خرداد در دیدار با نمایندگان مجلس ایران بدون اینکه از لایحه FATF به صورت مستقیم نامی ببرد گفت: «این معاهدات بین‌المللی ابتدا در اتاق‌های فکر قدرت‌های بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آنها پخت‌وپز می‌شود و سپس با پیوستن دولت‌های همسو یا دنباله‌رو یا مرعوب، شکلِ به‌ظاهر بین‌المللی می‌گیرد، به‌گونه‌ای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آنها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می‌دهند که مثلاً ۱۵۰ کشور پذیرفته‌اند شما چطور آن را رد می‌کنید.»

بیشتر بخوانید:

رهبر ایران در ادامه به نمایندگان پیشنهاد داد خود دست به کار شوند و قوانین بومی در موضوعاتی چون پولشویی و مبارزه با تروریسم تصویب کنند. وی اظهار داشت: «برخی کنوانسیونهای بین‌المللیِ اخیراً مطرح‌شده در مجلس، همانطور که گفتیم، مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانونگذاری کند.»

آقای خامنه‌ای البته به صورت قطعی پذیرش این معاهدات بین‌المللی را رد نکرد. او گفت: «البته ممکن است برخی مفاد معاهدات بین‌المللی خوب باشد اما هیچ ضرورتی ندارد با استناد به این مفاد به کنوانسیون‌هایی بپیوندیم که از عمق اهداف آنها آگاه نیستیم یا می‌دانیم که مشکلاتی دارند.»

گفتنی است بحث لایحه پیوستن ایران به FATF (کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم) بعد از تصویب برجام از سوی کشورهای اروپایی به صورت جدی مطرح شد و آنها از ایران خواستند به دلیل ریسک بالای سرمایه‌گذاری در ایران، تهران به این کنوانسیون بپیوندد.

دولت نیز در لایحه‌ای تحت عنوان مبارزه با تامین مالی تروریسم از مجلس ایران خواست پیوستن به این کنوانسیون را تصویب کند که به دلیل مخالفت‌ها از سوی جریانهای تندرو و محافظه کار و همچنین نمایندگان جبهه پایداری در مجلس، این موضوع به تاخیر افتاد. موضوعی که احتمالا با صحبت‌های امروز آقای خامنه‌ای با دست‌انداز‌های بیشتری هم مواجه خواهد شد.

به کانال یورونیوز فارسی در تلگرام بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دفتر رهبر ایران درباره لفظ «اشتباه» توضیح داد

چرا قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی برای اتحادیه اروپا و بریتانیا آسان نیست؟

روسیه از انجام «عملیات ضد تروریستی» در داغستان خبر داد