تماشای جام جهانی فوتبال؛ درهای برخی سینماهای تهران به روی زنان باز شد

تماشای جام جهانی فوتبال؛ درهای برخی سینماهای تهران به روی زنان باز شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بسیاری از سینماها که قرار بود بازی‌های تیم ملی ایران را پخش کنند، نتوانستند مجوزهای لازم را به دست آورند و به این ترتیب بسیاری از علاقمندانِ به فوتبال پشت درهای بستۀ این سینماها ماندند.

آگهی

همزمان با آغاز مسابقات جام جهانی فوتبال در روسیه بحث پخش این مسابقات در اماکن عمومی مانند کافه‌ها، پارک‌ها، تلویزیون‌های شهری و سینماها به ویژه دیدارهای تیم ملی ایران بار دیگر مطرح شد؛ بحثی که اما و اگرهای فراوانی را با خود همراه داشت.

یکی از اماکنی که قرار بود بازی‌های فوتبال در آن برای عموم به نمایش درآید ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی تهران بود که شاید به این بهانه زنان ایرانی نیز می‌توانستند برای تماشای مسابقه تیم ملی فوتبال کشورشان حتی از تلویزیون بزرگ آن، قدم به این استادیوم قدیمی کشور بگذارند. اما در آخرین ساعاتِ قبل از آغاز مسابقۀ ایران و مراکش، پخش بازی در استادیوم آزادی منتفی شد.

بسیاری از سینماها نیز که قرار بود بازی‌های تیم ملی ایران را پخش کنند، نتوانستند مجوزهای لازم را به دست آورند و به این ترتیب بسیاری از علاقمندانِ به فوتبال پشت درهای بستۀ این سینماها ماندند.

بیشتر بخوانید:محرومیت زنان از حضور در ورزشگاه های ایران؛ حاشیه پر رنگ دیدار با مراکش

اما در نهایت مجوز لازم برای پخش فوتبال در پردیس‌ سینماهایی با تعداد سالن‌های بالا صادر شد و به این ترتیب بسیاری از تهرانی‌ها توانستند در کنار دیگر اعضای خانواده این مسابقه را در میان شور و هیجان فراوان در سالن‌های سینما تماشا کنند. کافه‌های بسیاری نیز در تهران با اخذ مجوزهای لازم، موفق به پخش بازی‌ها برای مشتریان خود شدند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یکی از زنانی که برای تماشای مسابقه ایران و مراکش به پردیس سینما آزادی آمده است به جواد منتظری، خبرنگار یورونیوز در تهران می‌گوید: «مهم نیست که درهای استادیوم آزادی بسته ماند، مهم این است که خانم‌ها در هرجایی بتوانند شادی کنند و احساسات خود را بروز دهند. اینکه حالا استادیوم نباشد و سالن سینما باشد مهم نیست. مهم این است که ما تلاش می‌کنیم و از تیم ملی کشورمان حمایت می‌کنیم که برنده باشد.»

تیم ملی فوتبال ایران در نخستین مسابقۀ خود از رقابت‌های مرحلۀ گروهی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه موفق شد تیم ملی مراکش را با نتیجۀ یک بر صفر شکست دهد. در پی این پیروزی بسیاری از مردم تهران به خیابان‌ها آمدند و برد تیم ملی ایران را جشن گرفتند.

بیشتر بخوانید:گزارش ویدئویی از جشن شبانه ایرانیان پس از برد تیم ملی فوتبال

یکی دیگر از زنان علاقمند به فوتبال می‌گوید: «بازی و نتیجۀ خوبی بود. امیدواریم در بازی‌های بعدی نیز همینطور بازی کنیم و بتوانیم برنده باشیم. اسپانیا با بحران مربی روبرو شده و ضعف دارد، برای پرتغال هم می‌توان برنامه داشت و امیدوارم یک مساوی در مقابل این تیم داشته باشیم.»

مرد جوانی نیز معتقد است تیم ملی ایران در دقایق اول، شروع چندان خوبی نداشته است. او با این وجود می‌گوید که از اواسط نیمۀ اول بازیکنان ایران خوب بازی کردند. وی می‌افزاید: «نیمۀ دوم هر دو تیم موقعیت زیادی نداشتند ولی ما برنده شدیم. با پرتغال و اسپانیا هم اگر شانس با ما باشد با گرفتن مساوی می‌توانیم به مرحله بعد صعود کنیم.»

زنان ایرانی همچنان رویای حضور در ورزشگاه‌های ایران را برای دیدن مسابقات ورزشی در سر می‌پرورانند. چندی پیش تعدادی از زنان ایرانی با تغییر شکل و گریم مردانه خود را به سکوهای تماشاچیان ورزشگاه آزادی برای تماشای مسابقات فوتبال رساندند که این امر انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های دنیا داشت.

بیشتر بخوانید:روایت دختر پرسپولیسی از رفتن به «آزادی»: لحظه ورود گریه‌ ام گرفت

یکی از زنان حاضر در جشن خیابانیِ برد تیم ملی فوتبال ایران در مقابل مراکش، با ابراز خشنودی از عملکرد بازیکنان تیم ملی ایران به یورونیوز می‌گوید: «بازی خوبی بود. بازیکنان ما خوب بودند و روحیۀ بالایی داشتند و پر انرژی بودند و با انرژی که از مردم می‌گیرند در بازی‌های بعدی هم بهتر می‌شوند. زیرساخت‌هایی که همیشه [مسئولان] می‌گویند برای حضور بانوان فراهم نیست کاملا فراهم است و امروز نه آزار و اذیتی و نه بی‌احترامی بود. فقط دور هم خوشحال بودیم و جشن گرفتیم.»

بازی بعدی ایران در چارچوب رقابت‌های جام جهانی روسیه روز چهارشنبه ۳۰ خرداد مقابل اسپانیا برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:دسترسی آسان به اخبار روز جهان با اپلیکیشن یورونیوز

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفت‌وگوی یورونیوز با کتایون خسرویار: هیچوقت ایران را ترک نمی‌کنم

جام جهانی روسیه؛ شادی هواداران دو تیم ژاپن و کلمبیا پیش از بازی

منابع حقوق بشری از توقیف لوح جایزه اروپایی ساخاروف و بازجویی از وکیل خانواده مهسا امینی خبر می‌دهند