وزیر فرانسوی: آیا به آمریکا اجازه خواهیم داد پلیس اقتصادی دنیا شود؟

وزیر فرانسوی: آیا به آمریکا اجازه خواهیم داد پلیس اقتصادی دنیا شود؟
نگارش از Euronews با استفاده از  reuters, AFP, Europe 1
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرانسه در تلاش است تا راه‌حلی بیابد که از طریق آن اتحادیه اروپا بتواند خسارت شرکت‌های خارجی که با ایران کار می‌کنند و ممکن است با تحریم‌های آمریکا مواجه شوند، جبران کند.

آگهی

وزیر اقتصاد فرانسه در مصاحبه‌ای روز یکشنبه ۲۰‌مه/۳۰ اردیبهشت بار دیگر از سیاست‌های تحریمی ایالات متحده آمریکا انتقاد کرد و گفت: «آیا ما می‌خواهیم به آمریکا اجازه دهیم که پلیس اقتصادی دنیا باشد؟ جواب منفی است.»

در همین راستا برنو لومر گفت فرانسه در تلاش است تا راه‌حلی بیابد که از طریق آن اتحادیه اروپا بتواند خسارت شرکت‌های خارجی که با ایران کار می‌کنند و ممکن است با تحریم‌های آمریکا مواجه شوند، جبران کند.

هفته گذشته سران ۲۸ کشور اتحادیه اروپا که در پایتخت بلغارستان گرد هم آمده بودند بر اتخاذ یک «رویکرد واحد» در قبال توافق هسته‌ای ایران تاکید و اعلام کردند که با وجود کنار رفتن آمریکا از برجام، تا زمانی که ایران به این توافق احترام بگذارد آنها نیز برای حفظ توافق هسته‌ای تلاش می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

«مقررات مسدود کردن تحریم ها» راه حل اتحادیه اروپا برای حفظ برجام

دولت فرانسه: از منافع شرکت‌های فرانسوی در ایران قاطعانه دفاع می‌کنیم

«وظیفه اروپا در وهله اول تعویق اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران است»

در همین راستا کمیسیون اروپا اعلام کرده بود که از روز جمعه ۱۸ می به دنبال فعال کردن قانونی است که شرکت‌های اروپایی را در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران محافظت کند. همچنین این کمیسیون هیچ دادگاهی که مجازات‌های آمریکا را تحمیل کند به رسمیت نمی‌شناسد.

آقای یونکر در این باره گفته بود: «ما به عنوان کمیسیون اروپا وظیفه داریم که از شرکت‌های اروپایی حمایت کنیم. اکنون ما باید اقدام کنیم و به همین دلیل باید "انسداد قانونی" را که از سال ۱۹۹۶ مسکوت مانده بود، فعال کنیم. ما این کار را فردا صبح ساعت ۱۰:۳۰ صبح انجام خواهیم داد.»

وی همچنین افزود: «ما تصمیم گرفتیم که بانک سرمایه‌گذاری اروپا این امکان را بدهیم تا به تسهیل سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در ایران کمک کند. کمیسیون اروپا نیز همکاری خود با ایران را ادامه خواهد داد.»

بیشتر بخوانید: منافع کدام شرکت‌های خارجی در ایران با خروج آمریکا از برجام به خطر می‌افتد؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران: اروپا قول داده برجام را حفظ کند

یک تیر و دونشان اروپا با حفظ برجام؛ پاسخ به آمریکا و حفظ ایران درتوافق

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند