انور ابراهیم با عفو ملوکانه از زندان می‌شود

FILE PHOTO Anwar Ibrahim speaks during election campaign Kuala Lumpur 2013
FILE PHOTO Anwar Ibrahim speaks during election campaign Kuala Lumpur 2013 Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای ابراهیم به جرم لواط در زندان به سر می‌برد.

آگهی

محمد پنجم، پادشاه مالزی انور ابراهیم، سیاستمدار سرشناس و جنجالی این کشور را که به اتهام لواط در زندان به سر می‌برد عفو کرد.

آقای ابراهیم احتمالا سه‌شنبه از زندان آزاد می‌شود.

ماهاتیر محمد، نخست وزیر ۹۲ ساله مالزی شامگاه پنجشبه، تنها دو روز پس از پیروزی تاریخی حزب متبوعش در انتخابات پارلمانی این خبر را اعلام کرد.

روابط پر فراز و نشیب میان انور ابراهیم و ماهاتیر محمد، از حدود دو دهه پیش یکی از داغ‌ترین موضوعات سیاسی این کشور با جمعیت عمدتا مسلمان به شمار می‌رود. آقای ابراهیم که در سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ معاون نخست وزیر «توسعه‌گرای» مالزی بود، در اواخر دهه نود به منتقد اصلی ماهاتیر محمد تبدیل شد.

بیشتر بخوانید:

انور ابراهیم، رهبر کاریزماتیک مخالفان دولت مالزی، در سال ۲۰۰۸، و در زمان پیروزی تاریخی اپوزیسیون این کشور در انتخابات مجلس، با اتهام لواط با یکی از مشاورانش مواجهه شد. پس از آن که دادگاه در مرحله بدوی وی را بی گناه تشخیص داد، دولت مالزی در سال ۲۰۱۳ به این حکم اعتراض کرد. مرجع تجدید نظر، با قبول شکایت دولت، آقای ابراهیم را به ۵ سال زندان محکوم کرد؛ حکمی که در نهایت توسط دادگاه فدرال مالزی، تائید شد.

انور ابراهیم که هم اکنون ۶۷ سال دارد، پیشتر در سال ۱۹۹۹ به اتهام فساد و لواط، به شش سال زندان محکوم شده بود. با این حال وی پس از گذراندن دوران حبس، موفق شد بی گناهی خود را در آن پرونده اثبات کرند. پس از این ماجرا، آقای ابراهیم که سال‌ها سابقه وزارت در دولت ماهاتیر محمد را داشت، رهبری جریان اصلی مخالفان نجیب رزاق، نخست وزیر پیشین این کشور را به دست گرفت. با این حال وی به دلیل درگیر شدن در پرونده‌های جنجالی عملا نتوانست نقشی در بازی قدرت در مالزی ایفا کند.

رویترز
ماهاتیر محمد و انور ابراهیم در سال ۱۹۹۸ برای لایحه بودجه این کشور دعا می‌کنند. یک سال بعد رابطه میان این دو نفر به هم خوردرویترز

عفو انور ابراهیم و آزادی وی از زندان یکی از وعده‌های کارزار انتخاباتی ماهاتیر محمد در انتخابات اخیر مالزی بود. برخی ناظران امکان همکاری مجدد این دو سیاستمدار را به هیچ وجه دور از ذهن نمی‌دانند. با توجه به سن بالای ماهاتیر محمد از یک سو و شکست سنگین جریان نجیب رزاق از سوی دیگر، امکان به قدرت رسیدن انور ابراهیم در آینده نه چندان دور بسیار محتمل است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماهاتیر محمد: نجیب رزاق برای جلوگیری از مشکل «استرداد» ممنوع‌الخروج شد

«هدایت» دانشجویان دگرباش جنسی در مالزی

رهبر مخالفان مالزی به اتهام لواط به پنج سال زندان محکوم شد