ایران؛ یک روز پس از خروج آمریکا از برجام، گزارش ویژه یورونیوز فارسی

ایران؛ یک روز پس از خروج آمریکا از برجام، گزارش ویژه یورونیوز فارسی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«هرکس با الفبای سیاست آشنا باشد می‌داند وقتی آمریکا قابل اعتماد نباشد روشن است که اروپا هم قابل‌اعتماد نیست. چون اروپایی‌ها اختیاری از خودشان ندارند.»

آگهی

یک روز پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام واکنش‌های مردم و نمایندگان مجلس به این تصمیم چندگانه است. برخی ابراز نومیدی می‌کنند و برخی تلاش دارند کورسوی امیدی برای آینده خود باز بگذارند.

جبار کوچکی نژاد، نماینده اصولگرای مجلس در گفتگوی تلفنی با یورونیوز تأکید کرد که با خروج آمریکا از این پیمان دیگر به هم‌پیمانان اروپایی هم امیدی نیست. وی افزود:‌ «هرکس با الفبای سیاست آشنا باشد می‌داند وقتی آمریکا قابل اعتماد نباشد روشن است که اروپا هم قابل‌اعتماد نیست. چون اروپایی‌ها اختیاری از خودشان ندارند.»

گرچه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در پایان سخنان دیشب خود از «خروج یک مزاحم از برجام» ابراز خشنودی کرد اما نمی‌توان گفت مردم ایران به همین اندازه از این رویداد خشنودند. شماری از نمایندگان مجلس ایران پرچم ایالات متحده را به همراه نسخه‌ای از برجام در صحن مجلس آتش زدند و شعارهایی علیه آمریکا سر دادند.

به نظر می‌رسد ابوالفضل سروش، نماینده اصلاح‌طلب خوشبین است. وی می‌گوید:‌ «اگر ما بتوانیم داخل و خارج را مدیریت کنیم لطمه زیادی نمی‌بینیم. پیش از این هم از برجام استفاده زیادی نمی‌کردیم.»

نوسانات نرخ ارز و افزایش بهای کالاهای اساسی که زندگی روزمره کارگران، کارمندان، دانشجویان و دیگر اقشار جامعه ایرانی را از ماه‌ها پیش تحت تأثیر قرار داده است اکنون نگرانی‌های بیشتری به همراه آورده است. از سوی دیگر برخی معتقدند شرایط پیش از خروج آمریکا از این توافق نیز چندان بهبودی نیافته است.

هادی قوامی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، بروز مشکلات جدی در روزهای پیش‌رو را تأیید کرد و گفت:‌ «باید طوری در داخل تدبیر کنند که به سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی آسیب وارد نشود.»

بیشتر بخوانید:

گزارش از: آمنه شیرافکن

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران در اندیشه کاهش تعهدات برجامی

وزیر پیشین انرژی آمریکا: شواهد قطعی داریم ایران به توافق هسته‌ای پایبند است

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند