خطای انسانی؛ عامل مرگ ۳۲ دریانورد سانچی

تلاش نافرجام برای فرونشاندن شعله‌های سانچی
تلاش نافرجام برای فرونشاندن شعله‌های سانچی Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«افسر اول سانچی می‌پرسد آن یک کشتی کوچک است درست است؟ ملوان دیده‌بان پاسخ می‌دهد خیر یک کشتی بزرگ است! افسر سوم می‌گوید پس چرا اینگونه اقدام می‌کند؟»

آگهی

سازمان بنادر و دریانوردی ایران روز شنبه نتیجه بررسی سانحه نفت‌کش سانچی را اعلام کرد. بر اساس گزارش منتشر شده «عامل انسانی» دلیلی سانحه بوده است.

نادر پسندیده، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در کنفرانس خبری گفت که ایران، پاناما و بنگلادش علت اصلی حادثه را «تغییر مسیر کشتی فله‌بر کریستال» می‌دانند اما چین و هنگ کنگ معتقدند که «کشتی سانچی در این اتفاق به عنوان کشتی راه دهنده حضور داشته که باید پیش از برخورد با کشتی چینی تغییر مسیر می‌داده و در این زمینه کشتی کریستال مقصر نیست.»

وی در این کنفرانس تاکید کرد که هر دو کشتی سانچی و کریستال بخش‌هایی از مقررات ایمنی دریانوردی را نادیده گرفته اند.

بر اساس گزارش سازمان بنادر ایران روز سانحه در ۱۹:۳۴به وقت پکن کشتی کریستال مسیر خود را «از ۲۱۷ درجه به ۲۲۵ درجه» تغییر می‌دهد. این گزارش می‌افزاید: «افسر اول کشتی کریستال می‌گوید که کشتی مقداری به سمت چپ مسیر اصلی منحرف شده بود لذا تصمیم ‌می‌گیرد با تغییر زاویه حرکت کشتی به مسیر اصلی برگردد.»

سازمان بنادر و دریانوردی ایران
تصویر منتشر شده از موقعیت نفت‌کش سانچی، کشتی کریستال و قایق ماهیگیری در زمان حادثهسازمان بنادر و دریانوردی ایران

در همان زمان کشتی ماهیگیری که در نزدیکی محل حضور داشت «توسط بی‌سیم تانکر سانچی را صدا می‌زند و با لهجه و زبان بسیار نامفهومی درخواست می‌کند که از سمت چپ همدیگر عبور نمایند» و سپس علامت کشتی ماهیگیری و کشتی کریستال «روی رادار تانکر سانچی به زنگ قرمز آلارم تصادف را نشان می‌دهد.»

گزارش می‌افزاید که در پی دریافت «پیام نامفهوم» کشتی ماهیگیری افسر سوم سانچی می‌گوید: «این تماس‌ها را هیچوقت پاسخ ندهید، او خودش مجبور خواهد شد اقدام لازم را به عمل آورد لیکن اگر پاسخ دهید او فکر می‌کند که برای شکل مانور با شما به توافق رسیده است و او مانور را توضیح خواهد داد، در حالی که شما به علت نوع زبان متوجه منظورش نشده‌اید، او مطابق با خواسته خود مانور مشترک را شروع می‌کند. ولی اگر پاسخ او را ندهید آنگاه مجبور خواهد شد که یک مانور مستقل انجام دهد.»

**بیشتر بخوانید: **

عکس از رویترز
نفت‌کش سانچیعکس از رویترز

در همین حال فاصله کشتی کریستال با نفت‌کش سانچی که ۳.۱ مایل دریایی بود به ۰.۴ مایل کاهش پیدا کرد. افسر سوم سانچی می‌گوید «اگر من اقدامی نمایم وضعیت بدتر خواهد شد. آنها کشتی‌های کوچکتری هستند و باید اقدامی بنمایند.»

در ساعت ۱۹:۴۶ دیده‌بان سانچی خطر تصادف را تشخیص ‌می‌دهد و علامت اخطار ارسال می‌کند، دیده‌بان به افسر سوم کشتی‌ می‌گوید: «فاصله عبور بین دو کشتی صفر است!»

گزارش اینطور می‌افزاید: «افسر اول سانچی می‌پرسد آن یک کشتی کوچک است درست است؟ ملوان دیده‌بان پاسخ می‌دهد خیر یک کشتی بزرگ است! افسر سوم می‌گوید پس چرا اینگونه اقدام می‌کند؟»

بیشتر بخوانید:

نفت‌کش سانچی

در این لحظه افسر سوم با کاپیتان تماس می‌گیرد و اوضاع را شرح می‌دهد. بر اساس این گزارش در ساعت ۱۹:۴۹ افسر سوم سانچی می‌گوید: «اوه! چرا آن کشتی هیچ کاری نمی‌کند؟ برو به چپ، سکان تمام به چپ اوه سکان تمام به راست تمام به راست!» در همین لحظه اتاق فرماندهی حاضر می‌شود. او می‌گوید: «داریم برخورد می‌کنیم. سکان تمام به چپ! سکان تمام به چپ!» و در همین حال افسر سوم کریستال نیز می‌گوید: «سکان تمام به راست!» اما در کمتر یک دقیقه بعد دو کشتی با یکدیگر برخورد می‌کنند.

گزارش می‌افزاید که عرشه سانچی بلافاصله بعد از تصادف منفجر شد و کشتی کریستال نیز آتش می‌گیرد.

**بیشتر بخوانید: **

ILNA/Mehdi Nasiri
همسر یکی از جانباختگان سانچیILNA/Mehdi Nasiri
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ابطال گواهی فوت ۹ خدمه کشتی سانچی با رای دادگاه: مفقودالاثر هستند

گارد ساحلی ترکیه: در حادثه برای کشتی پانامایی ۲ نفر کشته شدند

از کشتی سانچی تا پهنه خلیج فارس؛ بزرگترین آلودگی‌های نفتی در دریا