نیکول پاشینیان: اگر نخست وزیر شوم، لباس پوشیدنم را عوض می‌کنم

نیکول پاشینیان: اگر نخست وزیر شوم، لباس پوشیدنم را عوض می‌کنم
نگارش از Ilia Nick
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«تمام دولت‌ها از مبارزه با فساد و گشایش اقتصادی و این مسائل حرف زده‌اند، اما متوجه نشدند که مهمترین عامل گشایش اقتصادی برخورداری از پشتیبانی مردم است.»

آگهی

پس از چند هفته اعتراض گسترده، راهپیمایی و درگیری با پلیس سرانجام مخالفان دولت ارمنستان به رهبری نیکول پاشینیان موفق شدند نخست‌وزیر این کشور، سرژ سرکیسیان را وادار به استعفا کنند. این رویداد یک تحول سیاسی عظیم در ارمنستان و یک پیروزی بزرگ برای مخالفان این کشور به شمار می‌آید.

نیکول پاشینیان ‌که همیشه لباس راحت پوشیده، کلاه ‌آفتابگیر بر سر گذاشته و با شهروندان معترض در راهپمایی‌ها شرکت کرده، اکنون به پست نخست‌وزیری ارمنستان چشم دوخته است. یورونیوز به همین مناسبت با وی گفتگویی ویژه داشت و از وی درباره اولویت‌ها و برنامه‌هایش پرسید.

یورونیوز: آقای پاشینیان به نظر می‌رسد این نبرد سیاسی تمام شده و شما برنده آن هستید. چه احساسی دارید؟‌

نیکول پاشینیان: «فکر می‌کنم برنده واقعی مردم هستند، مردم ارمنستان. چراکه فرآیندی که در حال شکل‌گیری است، یعنی گشایشی که در ارمنستان پدید آمد نتیجه حمایت مردم از نظرات ما بود. ما در ارمنستان به تغییر و دولت تازه نیاز داریم.»

یورونیوز: آیا می‌توانستید سه یا چهار هفته پیش چنین نتیجه‌ای را پیش‌بینی کنید؟

نیکول پاشینیان: «این فرآیند را ما شروع نکردیم. ما از وضعیت کنونی ارمنستان مطلع بودیم و مطمئن بودیم که مردم ارمنستان منتظر لحظه مناسب اند تا برخیزند و کاری را که باید، بکنند.»

استقبال مردم از نیکول پاشینیان هنگام راهپیمایی

یورونیوز: شما برای جلب حمایت حزب جمهوریخواه چه خواهید کرد؟

نیکول پاشینیان: «فکر می‌کنم این مسأله به برنامه کاری حزب جمهوریخواه برمی‌گردد. آنها باید وضعیت و موقعیت سیاسی ارمنستان را ارزیابی کنند و نتیجه درست را بگیرند. بنابراین فکر می‌کنم سوال اینجاست که :آیا حزب جمهوریخواه می‌خواهد این بحران سیاسی را حل کند یا نه؟ اگر آنها چنین خواسته‌ای دارند باید به نامزد مردم رأی بدهند.»

یورونیوز: حزب جمهوریخواه می‌گوید که شما سخنران پرجذبه‌ای هستید. اما وقعا متوجه حرف شما نمی‌شوند. یعنی اینکه شما علیه فساد ایستاده‌اید. همه علیه فساد موضع می‌گیرند و می‌خواهند شغل ایجاد کنند. آنها می‌گویند این حرف یک «شعار آسان» است. پاسخ شما به این انتقاد چیست؟

نیکول پاشینیان: «همیشه در ارمنستان، تمام دولت‌ها از مبارزه با فساد و گشایش اقتصادی و این مسائل حرف زده‌اند یا به اینها اندیشیده‌اند. اما متوجه نشدند که مهمترین عامل گشایش اقتصادی برخورداری از پشتیبانی مردم است.هیچ دولتی بدون حمایت مردم خود نمی‌تواند هیچ کار مفیدی بکند. واقعیت این است که در ۲۰ سال گذشته همیشه دولت‌هایی داشته‌ایم که پشتیبانی مردمی نداشته‌اند. مردم آنها را باور نداشتند. بنابراین مردم ما تا حالا نومید بودند و به آینده خودشان باور نداشتند اما حالا مردم ما در حال پیروز شدن هستند. بنابراین این انرژی مثبت می‌تواند به عمل تبدیل شود تا تغییرات واقعی و مثبت پدید بیاورد. چراکه حال و هوای یک ملت و وضعیت مردم، مهمترین چیز در حیات سیاسی است. حالا حال و هوای بسیار مثبتی داریم نه تنها درجامعه ارمنستان بلکه برای تمام ارمنی‌های جهان. این حس و حال مثبت، این احساس پیروزی و برنده شدن تغییرات مثبت و اساسی در زندگی ما ایجاد می‌کند در تمامی زمینه‌ها. یعنی در اقتصاد، سیاست، مبارزه با فساد، حاکمیت قانون و نظایر اینها.»

نیکول پاشینیان در کنفرانس خبری روز ۲۷ آوریل

یورونیوز: فرض کنیم چهارشنبه پیش رو، شما نخست‌وزیر بعدی ارمنستان بشوید. مایلیم بدانیم اولویت‌ها و نخستین اقدامات شما کدام اند؟

نیکول پاشینیان: «نخستین اولویت من برگزاری یک انتخابات زودهنگام واقعا آزاد،‌ واقعا قانونی و واقعا مردمسالارانه در ارمنستان است. فکر می‌کنم باید این کار هرچه زودتر انجام شود. اما این نکته را هم درک ‌می‌کنم که باید با دیگر احزاب سیاسی به یک اجماع درباره زمان انتخابات برسیم. تکرار می‌کنم که باید هرچه زودتر انتخابات برگزار کنیم اما باید با دیگر احزاب سیاسی به توافق برسیم.»

یورونیوز: اگر حزب جمهوریخواه مخالفت کند و بگوید از شما پشتیبانی نمی‌کنیم چرا که به شما اعتقاد نداریم،‌ شما چه خواهید کرد،‌ همچنان به تظاهرات خودتان ادامه می‌دهید؟

نیکول پاشینیان: «قبلا درباره حال و هوای مردم و ملت‌مان صحبت کردم. فکر می‌کنم مردم ما هیچ راهکار دیگری را نخواهند پذیرفت. آنها می‌خواهند ببینند نامزدشان نخست‌وزیر ارمنستان می‌شود و این مقصود باید حاصل شود.»

شادی هواداران پاشینیان در ایروان

یورونیوز: «آیا تا کنون با کرملین یا مسکو گفتگو کرده اید؟»

نیکول پاشینیان: «با تمام کشورها در حال گفتگو و رایزنی هستیم و با نمایندگان روسیه هم گفتگوهایی داشته‌ایم. امروز (دوشنبه) با هیأت نمایندگان روسیه در مجلس خودمان دیدار کردیم. و مذاکرات و گفتگوهای بسیار سازنده‌ای داشتیم.»

یورونیوز:‌ اگر شما نخست‌وزیر آینده ارمنستان بشوید، طرز لباس پوشیدنتان را عوض می‌کنید؟

نیکول پاشینیان: «بله، البته. طرز لباس پوشیدن چیز مهمی نیست، مسأله فقط راحت بودن است. می‌دانید که من کیلومترها راهپیمایی کرده‌ام و بدون پتو در خیابان‌ها خوابیده‌‌ام. فکر نمی‌کنم انجام این جور کارها با کت و شلوار راحت باشد.

آگهی

بیشتر بخوانید:

پارلمان ارمنستان اول ماه مه نخست وزیر جدید این کشور را انتخاب می‌کند

روسیه: تحولات سیاسی ارمنستان، انقلاب سبک اوکراین نیست

نخست‌وزیر ارمنستان استعفا کرد

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پارلمان ارمنستان اول ماه مه نخست وزیر جدید این کشور را انتخاب می‌کند

روسیه: تحولات سیاسی ارمنستان، انقلاب سبک اوکراین نیست

نخست‌وزیر ارمنستان استعفا کرد