مدیر سابق شرکت لافارژ: دولت فرانسه را از پرداخت پول به داعش مطلع کرده بودیم

شرکت لافارژ-جنگجویان داعش
شرکت لافارژ-جنگجویان داعش Copyright رویترز
نگارش از Euronews با استفاده از  لوموند، لیبراسیون
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات قضایی فرانسه احتمال می دهند که شرکت لافارژ برای ادامه فعالیت خود در سوریه به طور غیرمستقیم به «گروه‌های تروریستی» از جمله داعش کمک مالی کرده است.

آگهی

یک مقام سابق شرکت صنعتی لافارژ می گوید نهادهای اطلاعاتی فرانسه را در جریان جزئیات فعالیت‌های این شرکت در سوریه از جمله باج دهی به داعش قرار داده بود.

به گزارش روزنامه های «لوموند» و «لیبراسیون» مدیر سابق بخش ایمنی این شرکت مصالح ساختمانی به قاضی پرونده رسیدگی به اتهامات شرکت لافارژ اعلام کرده که وی با نهادهای مختلف اطلاعاتی در فرانسه در تماس بوده و با آنها همکاری می کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

شرکت لافارژ صاحب یک کارخانه سیمان سازی در جلبیه در شمال سوریه است. این منطقه برای مدتی تحت کنترل نیروهای گروه داعش قرار داشت. مقامات قضایی فرانسه احتمال می دهند که شرکت لافارژ برای ادامه فعالیت خود در سوریه به طور غیرمستقیم به گروههای تروریستی از جمله داعش کمک مالی کرده است.

شش تن از مقامات شرکت لافارژ به اتهام «کمک مالی به گروه تروریستی» تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند. یکی دیگر از مقامات این شرکت نیز به اتهام به خطر انداختن جان دیگران تحت پیگرد قرار گرفته است.

رقم کمک‌های مالی لافارژ به گروه‌های تروریستی در سوریه در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ نزدیک به ۱۳ میلیون یورو تخمین زده می شود.

ژان کلود ویار، مدیر سابق بخش ایمنی شرکت لافارژ به قاضی رسیدگی کننده به اتهامات مقامات این شرکت اعلام کرده که وی بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ بیش از ۳۰ بار با مقامات اطلاعاتی فرانسه ملاقات کرده است. به گفته وی هدف این دیدارها ارائه اطلاعات به نهادهای اطلاعاتی فرانسه از روند جنگ در سوریه بوده است.

به گزارش «لوموند» و «لیبراسیون» مدیر سابق بخش ایمنی شرکت لافارژ در جریان بازپرسی های قضایی خود تاکید کرده که مقامات فرانسوی را در جریان توافقات مالی شرکت لافارژ با گروههای مختلف در سوریه قرار داده است.

ژان کلود ویار در سال ۲۰۱۴ نامزد فهرست حزب راست افراطی «جبهه ملی فرانسه» در انتخابات شورای شهر پاریس بود.

روزنامه «لوموند» در سال ۲۰۱۶ در گزارشی تحقیقی از رسوایی باج دهی شرکت لافارژ به گروه داعش پرده بر داشت.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرانسه برای شرکت لافارژ در اتهام «مشارکت در جنایت علیه بشریت» قرار منع تعقیب صادر کرد

تحقیق درباره ارتباط لافارژ با داعش؛ بخشی از دارایی مدیرعامل سابق مصادره شد

میلیاردر فرانسوی به اتهام فساد مالی دستگیر شد