ادامه درگیری‌ها در ارمنستان؛ رهبر مخالفان دستگیر شد

ادامه درگیری‌ها در ارمنستان؛ رهبر مخالفان دستگیر شد
Copyright REUTERS/Vahram Baghdasaryan
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست وزیر خطاب به رهبر مخالفان گفت: «این مذاکره نیست. این گفتگو نیست. این یک اولتیماتوم، اخاذی از دولت و مقامات است.»

آگهی

تجمع هزاران نفر از مردم ارمنستان در ایروان، پایتخت این کشور در اعتراض به قدرت گرفتن دوباره سرژ سرکیسیان، نخست وزیر جدید این کشور با درگیری‌های شدید میان معترضان و نیروهای پلیس همراه بود.

معترضان می‌گویند که سرژ سرکیسیان قصد دارد به صورت مادام‌العمر در قدرت باقی بماند و جایگاه خود را در آینده سیاسی کشور مستحکم کند.

در همین زمینه نیکول پاشینیان، رهبر معترضان یکشنبه ۲ اردیبهشت (۲۲ آوریل) پس از مذاکره با نخست وزیر جدید، بازداشت شد. روز گذشته وی در یک پیام ویدیویی اعلام کرد که با سرژ سرکیسیان دیدار و در مورد استعفا و انتقال قدرت به مذاکره خواهد نشست.

روز یکشنبه پس از آنکه رهبر مخالفان در هتل ماریوت ایروان به دیدار نخست وزیر رفت، دستگیر شد. سرژ سرکیسیان وی را به «اخاذی از دولت» متهم کرده است.

تلویزیون دولتی ارمنستان بخشی از این دیدار را پوشش داد. در این دیدار نخست وزیر خطاب به نیکول پاشینیان گفت: «این مذاکره نیست. این گفتگو نیست. این یک اولتیماتوم، اخاذی از دولت و مقامات است.»

دستگیری نیکول پاشینیان سبب گسترش اعتراضات در پایتخت این کشور شد. تلاش پلیس برای سرکوب مخالفانی که به خیابان‌ها ریخته بودند، با خشونت همراه شد.

REUTERS/Vahram Baghdasaryan
REUTERS/Vahram Baghdasaryan
REUTERS/Vahram Baghdasaryan
REUTERS/Vahram Baghdasaryan
REUTERS/Vahram Baghdasaryan
REUTERS/Vahram Baghdasaryan

سرژ سرکیسیان در پیامی در وبسایت خود در روز شنبه اعلام کرد که وی و سایر مقامات ارمنستان به اعتراضات مردم در هفته گذشته احترام می‌گذارند چرا که مردم حق دارند اعتراض کنند اما برخی از این تجمع‌ها غیرقانونی بوده است.

آقای سرکیسیان از سال ۲۰۰۸ رئیس جمهوری ارمنستان است. در سال ۲۰۱۵ در همه‌پرسی قانون اساسی، مردم ارمنستان به اعطای اختیارات بیشتر به نخست وزیر و پارلمان کشور رای مثبت دادند.

بدین ترتیب با تغییر قانون اساسی، دولت ارمنستان که توسط رئیس جمهوری اداره می‌شد، تحت مدیریت نخست وزیر درآمد. مخالفان دولت اعلام کردند که به دلیل بروز «تقلب» در برگزاری همه‌پرسی، نتیجه اعلام شده را نمی پذیرند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رقابت فشرده حزب حاکم و مخالفان دولت در انتخابات پارلمانی ارمنستان

ارمنستان: هم با اتحادیه اروپا و هم با روسیه رابطه دوستانه می خواهیم

فرانسه با انعقاد قراردادهای نظامی با ارمنستان قدم در حیاط خلوت روسیه می‌گذارد