سرگئی لاوروف: حمله شیمیایی دوما صحنه سازی با کمک یک کشور روسیه ستیز بود

سرگئی لاوروف: حمله شیمیایی دوما صحنه سازی با کمک یک کشور روسیه ستیز بود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای لاوروف گفته است حمله شیمیایی به دوما با مشارکت سرویس‌های ویژه خارجی روی داده است

آگهی

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز جمعه در جریان یک کنفرانس خبری حمله شیمیایی به دوما در سوریه را صحنه سازی با کمک یک کشور روسیه ستیز توصیف کرد.

در روزهای اخیر ایالات متحده آمریکا روسیه را مسئول حملات شیمیایی در سوریه توصیف کرده است. به‌علاوه، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه هم می‌گوید شواهدی در اختیار دارد که نشانگر استفاده قوای نظامی دولت بشار اسد از چنین سلاحی است.

بیشتر بخوانید:

آقای لاوروف در جریان کنفرانس خبری با همتای هلندی خود، همچنین ابراز امیدواری کرد که «ماجراجویی لیبی» در سوریه تکرار نشود. وی همچنین با تاکید بر اینکه «تهدید و اولتماتومه» به گفتگو و مذاکره هیچ کمکی نخواهد کرد افزود که حتی کوچکترین اشتباه در سوریه می‌تواند به موج جدیدی از آوارگان و مهاجران منجر خواهد شد. 

با بالا گرفتن احتمال حمله نظامی ایالات متحده و متحدانش به سوریه به دلیل استفاده از سلاح «شیمیایی» در دوما در غوطه شرقی، روسیه حامی اصلی بشار اسد  درگیر شدن خود در جنگ را در صورت حمله نظامی این کشورها محتمل می‌داند. 

لاوروف: گزارش سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تائید ادعای بریتانیا نیست

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در ارتباط با گزارش سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) در موضوع ترور جاسوس سابق روس با اغراق‌آمیز خواندن ادعای وزیر خارجه بریتانیا در مورد تائید موضع این کشور، گفت که این گزارش تنها ترکیب سم استفاده شده در این ترور را تائید کرده است و نه منبع آن را. 

سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس اوایل ماه گذشته میلادی به همراه دختر ۳۳ ساله‌اش در شهر سالزبری بریتانیا توسط گاز اعصاب مسموم شدند. دولت بریتانیا، کرملین را به دست داشتن در این ترور متهم کرد و روسیه نیز بارها این اتهام را رد کرد. 

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در بیانیه‌ای مدارک دولت بریتانیا درباره این گاز شیمیایی را مورد تایید قرار داد. دولت بریتانیا پس از بررسی های متعدد اعلام کرد که گاز شیمیایی مورد استفاده در مسمومیت جاسوس روس از خانواده گاز شیمیایی نوویچوک بوده که در دوران اتحاد جماهیر شوروی برای اولین بار ساخته شده است.

بیشتر بخوانید:

هفته گذشته سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تحقیقاتی مستقل را درباره این ترور آغاز کرد. روسیه اعلام کرده بود که نتایج آزمایشات بی‌طرفانه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درباره ترور این جاسوس سابق روس در خاک بریتانیا را در صورت شفاف بودن خواهد پذیرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگو با کارشناس سلاح های شیمیایی درباره روند کار ناظران در سوریه

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ «قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند»

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند