اخراج ۹۰۰ پناهجوی افغان از ترکیه؛ دو گروه به کابل بازگردانده شدند

اخراج ۹۰۰ پناهجوی افغان از ترکیه؛ دو گروه به کابل بازگردانده شدند
Copyright anadolu news agency
نگارش از Euronews با استفاده از  رویترز و آناتولی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گروه‌های مدافع حقوق بشر با انتقاد از دولت ترکیه گفته‌اند که بازگرداندن مهاجران به کشورهایشان، از جمله افغانستان، زندگی آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

آگهی

دو گروه از پناهجویان افغان که طبق گفته مقام‌های ترکیه به‌صورت غیر قانونی در ترکیه حضور داشتند امروز یکشنبه هشتم آوریل (۱۹ حمل) به کابل بازگردانده شدند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه تعداد نخستین گروه از پناهجویان اخراجی را ۲۲۷ نفر اعلام کرده است که در استان‌های آغری، ایغدیر و ارزروم این کشور دستگیر شده بودند و پس از گذراندن مراحل قانونی صبح امروز ساعت چهار به وقت محلی با هواپیمای چارتر به افغانستان برگشتند.

دومین گروه هم طبق گفته استانداری ارزروم ترکیه شامل ۲۰۴ پناهجوی افغان بودند که ساعت ۱۱ امروز به کابل رسیدند.

در روز دوشنبه هم مدارک سفر ۴۶۷ پناهجوی دیگر برای عودت به افغانستان آماده می‌شود تا در مجموع تعداد این افراد به ۸۹۶ نفر برسد.

مقام‌های ترکیه می‌گویند هزینه‌های بلیت هواپیما برعهده این کشور بوده و دولت افغانستان نیز برای رسیدگی به امور پناهجویان کمک‌های لازم را انجام خواهد داد.

روز گذشته وزارت کشور ترکیه هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که روند اخراج پناهجویان غیرقانونی در روزهای آتی سرعت و شدت بیشتری می‌گیرد.

گروه‌های مدافع حقوق بشر با انتقاد از دولت ترکیه گفته‌اند که بازگرداندن مهاجران به کشورهایشان، از جمله افغانستان، زندگی آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

anadolu news agency
نخستین گروه از پناهجویان افغان از ترکیه به کابل بازگردانده شدندanadolu news agency

افغانستان در سال جاری میلادی که تنها سه ماه از آن گذشته است، درگیر حملات خشونت بار متعددی بوده است و تنها در یک مورد حمله انتحاری که در ماه ژانویه در مرکز کابل رخ داد، حدود ۱۰۰ نفر کشته شدند.

با وجود قول دولت برای تامین امنیت جان شهروندان افغانستان اما این حملات به کاهش محبوبیت اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور منجر شده است.

ترکیه تنها کشوری نیست که مهاجران افغان را از خاک خود اخراج کرده است. در دو سال اخیر آلمان، نروژ، هلند، بریتانیا و چند کشور دیگر اروپایی هم در گروه‌های مختلف این پناهجویان را به افغانستان برگرداندند.

بیشتر بخوانید:

سازمان عفو بین الملل تخمین می زند از سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون بیش از ۱۳ هزار پناهجوی افغان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا اخراج شده‌اند.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ میلادی توافقی برای بازگرداندن اتباع افغان از کشورهای عضو اتحادیه به افغانستان امضاء کرد. بنا به این توافق کشورهای عضو اتحادیه اروپا تعهد کردند طی چهار سال حدود شش میلیارد دلار به افغانستان کمک مالی کنند.

کشورهای اتحادیه اروپا در حالی پناهجویان افغان را اخراج می کنند که بنا به اعلام سازمان ملل متحد طی سال گذشته میلادی روزانه حدود ۱۰۰ غیرنظامی در افغانستان کشته شدند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویدیویی از افغان‌های مهاجر؛ با پای پیاده از ترکیه تا اروپا

پذیرش پناهجویی از اروپا؛ افغانستان و ایران در رتبه دوم و پنجم

هشدار عفو بین‌الملل دربارۀ افزایش شمار افغانهای اخراجی از نروژ