ماکرون امید‌ اول نجات برجام؛ برگ برنده او چیست؟

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه Copyright عکس: رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هفته‌نامه فرانسوی «لوبس» با انتشار تحلیلی در مورد سرنوشت توافق هسته‌ای ایران با غرب خواستار استفاده امانوئل ماکرون از برگ برنده خود برای جلب رضایت دونالد ترامپ نسبت به برجام شد.

آگهی

هفته‌نامه فرانسوی «لوبس» با انتشار تحلیلی در مورد سرنوشت توافق هسته‌ای ایران با غرب خواستار استفاده امانوئل ماکرون از برگ برنده خود برای جلب رضایت دونالد ترامپ نسبت به برجام شد.

در این تحلیل که با برجسته کردن آغاز شمارش معکوس برای لغو تعلیق تحریم‌های ایران از سوی رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا آغاز شده، آمده است: «انتظار می‌رود رئیس جمهور آمریکا در ۱۲ مه در این خصوص تصمیم بگیرد. هرچند این توافق تنها بین ایالات متحده آمریکا و ایران نبوده و طرف‌های دیگری از جمله اروپایی‌ها، روس‌ها و چینی‌ها را نیز شامل می‌شود، حتی این توافق موضوع قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل هم بوده است ولی جهان امروز این گونه شکل گرفته که مرگ و زندگی این سند در اختیار رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا باشد.»

در ادامه این تحلیل به این موضوع اشاره شده که در شرایط فعلی امید به حفظ برجام بسیار پایین است، به خصوص پس از انتصاب سیاستمداری همچون جان بولتن به سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید که مخالفتش با حکومت ایران زبانزد است و نیز پیشنهاد مایک پومپئو، رئیس سابق سازمان سیا به کنگره برای کسب رای اعتماد به عنوان وزیر امورخارجه آمریکا. پمپئو نیز از مخالفان توافق هسته‌ای با ایران به شمار می رود. اما مهمتر از این دو عامل تشدید کننده، ریشه اصلی این ناامیدی در اصرار بی‌پایان دونالد ترامپ بر این امر است که توافق هسته‌ای با ایران «بدترین توافق» تاریخ بوده است.

بیشتر بخوانید:شانس اروپا برای حفظ برجام چقدر است؟

هفته نامه لوبس با اشاره به سفر پیش روی امانوئل ماکرون به آمریکا، تنها شانس موجود برای نجات برجام را بهره‌گیری از روابط حسنه میان رئیس جمهوری دو کشور فرانسه و ایالات متحده آمریکا می‌داند.

مطابق اعلام کاخ سفید، واشنگتن ۲۴ ماه آوریل جاری میزبان رئیس جمهوری فرانسه خواهد بود.

عکس:رویترز
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکاعکس:رویترز

در این تحلیل به نقل از مورخ برجسته، راجر کوهن که در هفته‌نامه آمریکایی نیویورک تایمز منتشر شده، اشاره شده که اگر روابط ماکرون و ترامپ این گونه که احساس می‌شود (گرم و صمیمانه) باشد، رئیس جمهوری فرانسه باید دونالد ترامپ را برای ادامه پایبندی به توافق هسته‌ای «متقاعد» کند والا «راه دیگری وجود ندارد».

بیشتر بخوانید:ماکرون در گفتگو با ترامپ بر اهمیت تعهد همه طرفها به برجام تاکید کرد

البته این تحلیل با اشاره به نقش کلیدی فرانسه در ایجاد اجماع میان کشورهای اروپایی، نزدیکی بیشتر رییس جمهوری این کشور به دونالد ترامپ را چالشی برای حفظ روابط خوب ماکرون و مرکل، صدر اعظم آلمان می‌داند.

هفته‌نامه لوبس در عین حال می‌نویسد با وجود اختلاف سن این دو رهبر سیاسی تماس تلفنی ماکرون و ترامپ به طور منظم ادامه دارد و آنها در موارد بسیاری با یکدیگر مشورت می کنند. لذا بی جهت نبوده که رئیس جمهوری فرانسه از همتای آمریکایی خود برای حضور در مراسم رژه سالانه ۱۴ ژوئیه دعوت کرد.

این هفته‌نامه به سفر اخیر وزیرخارجه فرانسه به ایران اشاره کرده و یاد‌آور شده که در زمینه توانایی موشکی ایران و فعالیت‌های این کشور در عراق، سوریه، یمن و لبنان، فرانسه تلاش خود را برای توافق با ایران به کار بسته، هر چند این تلاش‌ها نتیجه مطلوبی نداشته است. در واقع ایران نیز به این نکته که پیام فرانسه در این موارد، همان پیام آمریکا بود، توجه چندانی نکرد.

بیشتر بخوانید:فرانسه: حل برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران زمان و کار زیاد می‌برد

این تحلیل در پایان نتیجه گرفته که اگر «روابط شخصی» مناسب میان ماکرون و ترامپ قرار باشد یک نتیجه ملموس و اصطلاحا به درد‌بخور داشته باشد، آن مورد باید جلب توافق رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا برای ادامه پایبندی به توافق هسته‌ای با ایران باشد، چرا که رئیس جمهوری فرانسه با عنوان نماینده قاره‌ای به آمریکا سفر می‌کند که همواره متعهد به توافق و چندجانبه‌گرایی و اجتناب از جنگ بوده است.

به کانال تلگرام یورنیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لاوروف: روسیه و چین جلوی تلاش آمریکا برای تخریب برجام می‌ایستند

دفاع روحانی از «تودهنی ارزی» به آمریکا؛ با ارز مثل پرتقال برخورد می‌کردند

ترامپ با برجام چه می‌کند؟