عربستان سعودی به شورای امنیت: «ایران را مسئول بدانید»

عربستان سعودی به شورای امنیت: «ایران را مسئول بدانید»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

« تنها راه پیشگیری از جنگ بیشتر در منطقه این است که ایران را به خاطر نقض قوانین بین‌المللی مسئول و پاسخگو بدانیم. دوستان و دشمنان نظاره‌گر واکنش جهانی هستند؛ واکنشی که تعیین کننده رفتار بلند مدت کشورهای منطقه خواهد بود».

آگهی

ولید المعلمی، نماینده عربستان سعودی در واکنش به حمله موشکی اخیر حوثی‌ها به شهرهای عربستان، با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل خواستار شناسایی ایران به‌عنوان«مسئول تامین موشک بالستیک برای این گروه تروریستی غیر دولتی» شد.

 یکشنبه شب شورشیان حوثی یمن هفت موشک به مناطق مختلف در خاک پادشاهی سعودی شلیک کردند. با وجود رهگیری و انهدام این موشک‌ها در آسمان عربستان، این حملات یک کشته و دو زخمی برجای گذاشت.

نماینده سعودی در این نامه که روز گذشته ارسال شده است از شورای امنیت خواست تا به مسئولیتش برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی عمل کند.

این نامه یک روز پس از دیدار محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت تحویل داده شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در همین حال، خالد بن سلمان، سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه در حساب توئیتر خود به شدت به ایران حمله کرد. خالد بن سلمان نوشت: «رژیم ایران صبر جامعه بین‌المللی را آزمایش می‌کند و همچنان به نقص قوانین بین‌المللی ادامه می‌دهد. ایران هنوز از تروریسم در سوریه، عراق، لبنان، بحرین و یمن حمایت می‌کند. ایران موشک‌های بالستیک را در اختیار شبه نظامیان حوثی قرار می‌دهد و قطعنامه‌‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند».

سفیر عربستان سعودی در ادامه این توییت نوشت:« تنها راه پیشگیری از جنگ بیشتر در منطقه این است که ایران را به خاطر نقض قوانین بین‌المللی مسئول و پاسخگو بدانیم. دوستان و دشمنان نظاره‌گر واکنش جهانی هستند؛ واکنشی که تعیین کننده رفتار بلند مدت کشورهای منطقه خواهد بود.»

ژنرال «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در یمن، دیروز اعلام کرد هفت موشک شلیک شده از یمن به سوی چند شهر عربستان از جمله ریاض، رهگیری و در آسمان منهدم شدند. المالکی رفتار ایران را «تهدید کننده امنیت» منطقه و جهان دانست.

پیش از این نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل نیز خواستار واکنش شورای امنیت علیه ایران به دلیل نقض تحریم‌های تسلیحاتی شورشیان یمن شده بود. این درخواست پس از آن صورت گرفت که گزارش کارشناسان سازمان ملل متحد درباره نقض تحریم تسلیحاتی شورشیان در یمن منتشر شد. این گزارش «محرمانه» در ابتدای سال جدید میلادی به شورای امنیت ارسال شده بود.

بیشتر بخوانید:

حوثی‌ها در راهپیمایی عظیم: موشک جواب حملات هوایی است

ریاض در واکنش به شلیک موشک حوثی‌ها: به ایران در زمان و مکان مناسب پاسخ می‌دهیم

سپاه پاسداران تجهیز موشکی حوثی‌ها را تکذیب کرد

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رویترز: عربستان از آمریکا خواسته در مقابل حملات حوثی‌ها خویشتن‌داری کند

نتانیاهو: لغو سفر هیات اسرائیلی به آمریکا پیامی به حماس بود

تداوم جنگ در نوار غزه و حملات هوایی به رفح با وجود تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل