ظریف: به عربستان حمله شود، ایران نخستین کشوری خواهد بود که از سعودی پشتیبانی می‌کند

ظریف: به عربستان حمله شود، ایران نخستین کشوری خواهد بود که از سعودی پشتیبانی می‌کند
نگارش از Ilia Nick
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«مشکل اینجا است که سعودی‌ها فکر می‌کنند به سودشان است که دنیا ایران را تهدیدی علیه آنها به شمار بیاورد. اما حرف ما به آنها این است که نمی‌توان امنیت را از بیرون برای منطقه تأمین کرد.»

آگهی

وزیر خارجه ایران که در نشست خبری در اسلام‌آباد پاکستان سخن می‌گفت اعلام کرد ایران امنیت و ثبات همسایگانش را امنیت و ثبات خود به شمار می‌آورد. وی همچنین برای صحبت با عربستان سعودی در زمینه موضوعات جاری اعلام آمادگی کرد.

روابط نه چندان گرم ایران و عربستان سعودی از سال ۲۰۱۱ و بروز تحولات در کشورهای عربی (موسوم به بهار عرب) پرتنش شد؛ تنشهایی که با جان‌ باختن صدها تن زائر ایرانی در مراسم حج سه سال پیش شدت گرفت.

آقای ظریف همچنین گفت:‌ «مشکل اینجا است که سعودی‌ها فکر می‌کنند به سودشان است که دنیا ایران را تهدیدی علیه آنها به شمار بیاورد. دلیلی برای دشمنی میان ایران و عربستان وجود ندارد. اما حرف ما به آنها این است که نمی‌توانید امنیت را از بیرون برای منطقه تأمین کنید.»

وزیر خارجه ایران که به همراه جمعی از نمایندگان تجاری کشورش به پاکستان سفر کرده بود گفت: «در بخش انرژی می توانیم تمام نیازمندی های پاکستان تامین کنیم.»

بیشتر بخوانید:‌

ایران سال گذشته با هند و افغانستان توافقی را برای مشارکت در توسعه بندر چابهار امضا کرد.

وی همچنین در زمینه گسترش همکاری‌های اقتصادی میان کشورها افزود: «پیشنهاد کردیم تا در دالان اقتصادی چین و پاکستان مشارکت کنیم و همچنین به چین و پاکستان پیشنهاد مشارکت در پروژه‌های بندی چابهار را دادیم.

آقای ظریف رابطه ایران و هند به رابطه پاکستان و عربستان گره زد و گفت: «روابط ما با هند،‌ درست مانند روابط پاکستان با عربستان سعودی، علیه اسلام‌آباد نیست. به همین ترتیب ما هم درک می‌کنیم که روابط پاکستان با عربستان، علیه ایران نیست.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان سعودی ۴۸ فروند هواپیمای جنگی تیفون خریداری می کند

ظریف: نقض برجام از سوی آمریکا به معنای شکست این توافق نیست

افراد مسلح ۹ تبعه غیرایرانی را در نزدیکی مرز پاکستان کشتند