ورود ارتش سوریه به دوما، مذاکرۀ مخالفان با دولت برای تخلیه منطقۀ حموریه در غوطه

Eastern Ghouta
Eastern Ghouta Copyright REUTERS/ Bassam Khabieh
Copyright REUTERS/ Bassam Khabieh
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قرار است کمیته مخالفان روز یکشنبه تصمیم نهایی خود را به نمایندگان بشار اسد اعلام کند و در صورت عدم موافقت، نیروهای اسد گزینه نظامی را در قبال منطقه حموریه به اجرا خواهند گذاشت.

آگهی

رسانه‌های نزدیک به دولت سوریه و حزب‌الله لبنان می‌گویند نیروهای ارتش و متحدانش وارد منطقه استراتژیک دوما در غوطه شرقی شده اند.

یک روز پس از آنکه نیروهای بشار اسد مناطق تحت محاصره در غوطۀ شرقی را به سه منطقۀ دوما و اطراف آن، حرستا در غرب، درنهایت بقیۀ شهرها در مرکز و جنوب غوطۀ شرقی تقسیم کردند، درگیری بار دیگر میان سربازان دولت مرکزی و شورشیان در جبهه‌های مختلف افزایش یافت.

استراتژی تقسیم این منطقه به سه بخش، علاوه بر جدا کردن شورشیان از یکدیگر، مسیر ارتباطی آنها میان دو شهر دوما و حرستا را نیز مسدود کرد.

همزمان با این درگیری‌ها کمیته‌ای متشکل از مخالفان اسد در شهرک حموریه در غوطۀ شرقی از روز شنبه وارد مذاکره با مقامات رژیم اسد شد تا دربارۀ چگونگی تخلیه بخشی از ساکنان این منطقه و همچنین توقف حملات مرگبار به توافق برسند. با این وجود دو گروه اصلی شورشیان منطقه تاکید کرده‌اند که در هیچ مذاکره‌ای با رژیم اسد شرکت ندارند.

به گفتۀ یکی از نمایندگان مخالفان، موضوع مذاکره پیشنهاد مصالحه‌ای است که از سوی دولت اسد مطرح شده و در چهارچوب آن تخلیۀ ساکنان شهرک تحت محاصرۀ حموریه و انتقال آنها به دیگر مناطق تحت کنترل شورشیان در سوریه را تضمین می‌کند. بر اساس این پیشنهاد افرادی که تمایل به خروج دارند، چه نظامی و چه غیرنظامی، با اتوبوس به درعا در جنوب یا ادلب در شمال غرب سوریه منتقل خواهند شد.

قرار است این کمیته روز یکشنبه تصمیم نهایی خود را در قبال این پیشنهاد به نمایندگان بشار اسد اعلام کند و گفته می‌شود در صورت عدم موافقت با پیشنهاد دولت، نیروهای اسد گزینه نظامی را در قبال این منطقه به اجرا خواهند گذاشت.

بنا بر اعلام دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن، در چند شهر دیگر این منطقه نیز مذاکرات مشابهی برای توافق بر سر تخلیۀ منطقه در جریان است اما نتیجه این مذاکرات هنوز اعلام نشده است.

چهار هفته از آغاز دور جدید حملات شدید نیروهای دولت مرکزی سوریه به منطقه غوطه شرقی می‌گذرد. پیش از این در روز جمعه و پس از توافق با دولت سوریه، به سیزده تن از جنگجویان جبهه النصره اجازه داده شد تا به همراه خانواده‌هایشان غوطۀ شرقی را ترک کنند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمیساریای عالی سازمان ملل:‌ شرایط زندگی سوری‌ها یادآور قرون وسطی است

دست‌کم ۱۰۰ نفر از غوطه شرقی خارج شدند

کشته شدن فرمانده ارشد سپاه در حمله هوایی به ساختمانی در کنار سفارت ایران در دمشق