در جام جهانی روسیه داوران از فناوری ویدیو چک استفاده خواهند کرد

ویدئو چک در بازی منچستر-هادرسفیلد تاون در بازی‌های جام حذفی
ویدئو چک در بازی منچستر-هادرسفیلد تاون در بازی‌های جام حذفی Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با چراغ سبز شورای بین‌المللی در اصلاحات قوانین فوتبال (IFAB) در جام جهانی ۲۰۱۸ از ویدئو چک استفاده می‌شود. بدین ترتیب داورها در صورت تشکیک در تصمیم می توانند در حین بازی از فناوری بازبینی تصاویر استفاده کنند.

آگهی

مجمع عمومی سالانه شورای بین‌المللی در اصلاحات قوانین فوتبال که روز شنبه، سوم مارس در شهر زوریخ کشور سوئیس برگزار شد، به اتفاق آراء استفاده داوران از فناوری «ویدئو چک» در مسابقات جام جهانی را تصویب کرد. این تصمیم گام جدیدی برای کمک به داوران جهت رعایت عدالت در حق تیم‌های شرکت کننده در بازی‌های جام جهانی خواهد بود.

پیش از رای‌گیری مجمع عمومی، انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی و همچنین فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به نمایندگی از دیگر اعضای شورای بین‌المللی در اصلاحات قوانین فوتبال (IFAB)، تجزیه و تحلیل نتایج استفاده از «ویدئو چک» از سال ۲۰۱۶ که توسط دانشگاه کاتولیک بلژیک صورت گرفته بود را برای دیگر اعضا ارائه و تشریح کردند.

این روش پیش از این در چندین تورنمنت فوتبال از جمله جام جهانی زیر ۲۰ سال، جام کنفدراسیون‌ها و رقابت‌های باشگاهی اروپا نظیر جام حذفی کشورهایی نظیر فرانسه و ایتالیا استفاده شده بود.

بیشتر بخوانید:

با اینکه بواسطه این تصمیم داوران در صحنه های حساسی نظیر ردن شدن توپ از خط دروازه، اعلام پنالتی و یا استفاده از کارت قرمز مستقیم می توانند از این فن آوری در جام جهانی آتی که تابستان آینده در روسیه برگزار می شوند استفاده کنند، رییس فیفا ترجیح داد اعلام رسمی آن را به دو هفته دیگر و نشست فیفا در کلمبیا موکول کند.

آقای اینفانتینو در کنفرانس مطبوعاتی پس از این جلسه با تاکید بر مفید بودن این فناوری برای داوران و همچنین بازیکنان گفت که تصمیم‌گیری برای استفاده از این روش در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در جلسه بعدی این مجمع در تاریخ شانزدهم مارس صورت خواهد گرفت.

صحبت‌های جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا درباره استفاده از «ویدئو چک» توسط داوران در جام جهانی ۲۰۱۸

یکصد و سی و دومین مجمع عمومی شورای بین‌المللی در اصلاحات قوانین فوتبال به ریاست جیانی اینفانتینو همچنین بر لزوم تهیه «کتابچه راهنمای استفاده از ویدئو چک» برای استفاده داوران تاکید کردند. این کتابچه راهنما حاوی پروتکل‌ها، اصول و الزامات استفاده از این فناوری در مسابقات خواهد بود.

از دیگر تصمیمات مهم اتخاذ شده در این مجمع می توان به بهره مندی تیم ها از تعویض چهارم در صورت کشیده شدن بازی به وقت اضافه اشاره کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شوک به برزیل؛ دانیل آلوز جام جهانی را از دست داد

اینفانتینو: روحانی قول داده زنان ایرانی به زودی به ورزشگاه‌ها بروند

ساخت قدرتمند‌ترین لیزر جهان در رومانی؛ فناوری انقلابی رکورد می‌شکند؟