خودروسازان و ورزشکاران به استفادۀ تبلیغاتی از زنان پایان می‌دهند

خودروسازان و ورزشکاران به استفادۀ تبلیغاتی از زنان پایان می‌دهند
Copyright David Merrett
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این اقدام حاصل فشاری است که از سوی جنبش جهانی «#MeToo» علیه هر نوع آزار جنسی زنان اعمال شده است.

آگهی

نمایشگاه بین‌المللی خودروی ژنو پنج‌شنبه ۸ مارس در حالی آغاز به کار می‌کند که امسال بر خلاف سالهای گذشته از زنان با پوشش‌های اغواگر به عنوان مدل‌های تبلیغاتی یا به اصطلاح «booth babes» تقریبا خبری نخواهد بود و به جای آنها از زنان و مردانی که لباس‌های ورزشی به تن دارند برای تبلیغ نمونه‌های جدید اتومبیل‌ها و وانت‌ها استفاده خواهد شد.

این اقدام حاصل فشاری است که از سوی جنبش جهانی «#MeToo» (من هم همینطور) علیه هر نوع آزار جنسی اعمال شده است.

بر این اساس شرکتهای بزرگ خودروسازی کرۀ جنوبی و همچنین شرکتهای بین‌المللی دیگری مانند تویوتا و نیسان اعلام کردند که استخدام زنان را به عنوان مدل تبلیغاتی متوقف خواهند کرد.

گروه ایتالیایی فیات کرایسلر اعلام کرد که نگرانی از انتقادات طرفداران جنبش «#MeToo» باعث شده است که این گروه نیز قراردادهایش را با چندین مدل زن لغو کند.

برخی از شرکتها از جمله مازراتی نیز اعلام کردند که قصد دارند در کنار زنان، از تعدادی مدل مرد نیز برای معرفی تولیدات خود استفاده کنند.

شرکت پژو در ابتکاری دیگر به جای استفاده از «مدل»های زن در نمایشگاه ژنو از زنان و مردانی استفاده می کند که ماموریتشان «اطلاع رسانی» دربارۀ محصولات جدید است.

تصمیم تولید کنندگان جهانی خودرو برای تغییر نحوۀ معرفی محصولات جدید خود، نشانگر میزان تاثیرگذاری جنبش «#MeToo» است؛ جنبشی که در اعتراض به آزارهای جنسی در هالیوود شکل گرفت و در چهارچوب آن زنان این فرصت را یافتند تا آزادانه دربارۀ تجربه‌های تلخ خود در زمینۀ سوء استفاده‌های جنسی صحبت کنند.

در این زمینه هشتگ جدیدی نیز در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «#nocarbabes» طراحی شده است.

گسترش جهانی فعالیت در چهارچوب این جنبش باعث شد حتی برخی از مهمترین رویدادهای ورزشی مردانه در اروپا نیز در نحوۀ برگزاری برنامه‌های خود تجدید نظر کنند. از جمله مسئولان مسابقات فرمول یک که در ماه فوریه برگزار شد اعلام کردند که استخدام زنان تشویق کننده مشهور به «grid girls» را متوقف کرده و به جای زنان، رانندگان فرمول یک را کودکان همراهی خواهند کرد.

برگزارکنندگان فرانسوی رقابت بین‌المللی دوچرخه سواری «تور دو فرانس» نیز اعلام کردند که دیگر از مدل‌های زن به عنوان میزبان روی سکوی برندگان استفاده نخواهند کرد. تا کنون همواره در جریان مسابقات «تور دو فرانس» سنت بر این بوده است که در هر مرحله از مسابقه، زنانی که تنپوشی به رنگ لباس برندگان پوشیده‌اند، با دسته‌ای گل در دست در کنار برندگان می‌ایستادند و بوسه‌ای بر گونۀ آنها می‌زدند. قهرمان این مسابقات، همیشه لباس ورزشی زرد می‌پوشد.

در رقابتهای دوچرخه سواری «وئلتای» اسپانیا نیز تغییر مختصری دیده شده است. به این ترتیب که اگرچه زنان در کنار مردان روی سکوی برندگان می‌ایستند اما دیگر از بوسۀ آنها بر گونۀ برندگان خبری نیست.

با این وجود باید توجه داشت که تغییر سیاستها در «تور دو فرانس» به نوعی پیروی از یک سیاست جهانی در ورزش دوچرخه سواری بوده است. چراکه از دو سال پیش در مسابقات دوچرخه سواری داون اندر شهر آلدلایت استرالیا (Down Under) این کودکان بودند که قهرمانان را روی سکوی برندگان همراهی می‌کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلژیک؛ جریمه سه هزار یورویی به خاطر الفاظ جنسیت زده علیه یک پلیس زن

زنی که ورزشکاری را به ظن ارتباط با دوست پسرش به قتل رساند «از طریق استراوا او را ردیابی کرده بود»

میلان برای کاهش تصادف دوچرخه‌سواران، کامیون‌ها را مجبور به نصب حسگرهای نقطه کور می‌کند