آمریکا از پیشنهاد اشرف غنی برای گفتگوی بی قید و شرط با طالبان استقبال کرد

آمریکا از پیشنهاد اشرف غنی برای گفتگوی بی قید و شرط با طالبان استقبال کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری افغانستان پیشنهاد برقراری آتش‌بس با طالبان و آزادی زندانیان را مطرح کرد. او افزود که آماده است به عنوان بخشی از توافق با طالبان، به بازنگری در قانون اساسی این کشور بپردازد و مذاکرات با طالبان را بدون هیچ پیش‌شرطی آغاز کند.

آگهی

ایالات متحده آمریکا از بیانیۀ پایانی کنفرانس کابل که با هدف اتخاذ تدابیری برای برقراری صلح در افغانستان برگزار شده بود، استقبال کرد. با این وجود تاکید کرد که فشار بر طالبان تا زمانی که گفتگوها به نتیجه نرسد ادامه خواهد یافت.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز چهارشنبه در مراسم بازگشایی کنفرانس بین‌المللی همکاری برای صلح و امنیت که با حضور نمایندگان ۲۵ کشور از جمله نمایندگان آمریکا و سازمان ملل برگزار شد، پیشنهاد داد که با به رسمیت شناختن طالبان به عنوان یک حزب سیاسی و فراهم آوردن فرصتی برای گفتگوی دوجانبه، امکان پایان دادن به جنگ ۱۶ ساله در این کشور فراهم شود.

شرکت کنندگان در این کنفرانس نیز در بیانیۀ پایانی از طالبان خواستند تا خشونتها را متوقف کنند و تاکید کردند که «ما در انتظار پاسخ هستیم.»

بیشتر بخوانید: پیشنهاد غنی به طالبان: آتش‌بس، آزادی زندانیان، داشتن حزب رسمی و قانونی

در اولین واکنش به طرح آقای غنی، جان باس سفیر ایالات متحده آمریکا در کابل از «پیشنهاد شجاعانۀ» او و «تعهدش به حل و فصل صلح آمیز اختلافات از مسیر گفتگو» استقبال کرد.

آقای باس گفت: «ما یک بار دیگر درخواست از طالبان را که شروع مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان بدون هر پیش شرطی است، تکرار می‌کنیم.»

سفیر آمریکا در مقابل خبرنگاران خارجی گفت که تاکنون گروه طالبان هم در میدانهای جنگ و هم برای فروش مواد مخدر و کسب درآمد، در فشار بوده است اما اکنون با درخواست مشترکی که از سوی شرکت کنندگان در این کنفرانس مطرح شد، فشارها بر طالبان حتی از سوی بازیگران منطقه بیشتر می‌شود.

او اعلام کرد: «باید توجه داشت که تا زمانی که نتیجه‌ای دیده نشود، ما به پشتیبانی از نیروهای افغان ادامه می‌دهیم.»

جان باس این بیانیه را گام مهمی توصیف کرد که نشان دهندۀ تمایل تمام کشورهای منطقه به یافتن راه حلی برای درگیری‌های افغانستان و آمادگی آنها برای کمک است؛ حتی پاکستان یعنی همسایه‌ای که بارها به حمایت از شورشیان افغانستان متهم شده است.

پیشنهاد آقای غنی یک ماه پس از وقوع موجی از حملات مرگبار در کابل و همچنین تشدید حملات آمریکا علیه طالبان مطرح شد.

از ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی نظامیان آمریکایی حملات هوایی خود علیه مواضع این گروه اسلامگرای افراطی، اردوگاههای آنها و مراکز تهیه هروئین به عنوان مهمترین منبع کسب درآمد آنها افزایش داده‌اند.

کنفرانس روز چهارشنبۀ کابل، دومین نشستی بود که در پایتخت افغانستان با هدف یافتن راه حلی برای درگیری‌های ۱۶ ساله افغانستان برگزار می‌شد. اولین نشست در ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی برگزار شد.

طالبان همواره مذاکره با دولت افغانستان را رد و از به رسمیت شناختن دولت مرکزی افغانستان خودداری کرده و در مقابل خواستار گفتگوی مستقیم با آمریکا شده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل دربارۀ حملۀ هوایی قندوز و کشته شدن غیرنظامیان تحقیق می‌کند

دست‌کم ۱۸ کشته در درگیری طالبان با نیروهای افغان در ولایت فراه

بالاترین سطح هشدار امنیتی در فرانسه؛ ماکرون: داعش خراسان بارها تلاش کرده به خاک ما حمله کند