«سفارت آمریکا همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس اسرائیل به بیت‌المقدس منتقل می‌شود»

«سفارت آمریکا همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس اسرائیل به بیت‌المقدس منتقل می‌شود»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات دولت آمریکا گفته بودند که این انتقال ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها به طول بینجامد اما تایمز اسرائیل به نقل از چند مقام آمریکایی گزارش کرد که دونالد ترامپ قصد دارد تا به پیشنهاد یکی از حامیان مالی جمهوریخواهان، دست‌کم بخشی از سفارت جدید را در ماه مه به بیت المقدس منتقل کند.

آگهی

به گزارش رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی، انتظار می‌رود که فعالیت سفارت ایالات متحده در ماه مه ۲۰۱۸ در بیت‌ المقدس (اورشلیم) آغاز می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده سال گذشته میلادی، ضمن تاکید بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل از انتقال سفارت کشورش از تل‌آویو به بیت المقدس خبر داد.

تایمز اسرائیل نیز روز جمعه گزارش کرد که ایالات متحده در تاریخ ۱۴ مه (سالروز صدور اعلامیه تشکیل اسرائیل) سال جاری میلادی سفارت خود را به بیت المقدس منتقل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

مقامات دولت آمریکا پیش از این گفته بودند که این انتقال ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها به طول بیانجامد اما تایمز اسرائیل به نقل از چند مقام آمریکایی گزارش کرد که دونالد ترامپ قصد دارد تا به پیشنهاد یکی از حامیان مالی جمهوریخواهان، دست‌کم بخشی از سفارت جدید مانند امور کنسولی و صدور ویزا را در ماه مه به بیت‌المقدس منتقل کند.

شلدون گری ادلسون، سرمایه‌دار یهودی-آمریکایی مالک روزنامه اسرائیل امروز و از حامیان مالی جمهوریخواهان ایالات متحده است. وی همراهی طولانی مدتی با سیاستمداران راستگرای اسرائیل نیز دارد.

به گزارش نشریه تایمز اسرائیل به نقل از مقامات آمریکا، وزارت خارجه این کشور در پی یافتن راه قانونی برای پذیرش کمک‌های مالی غیردولتی برای پوش هزینه‌های این انتقال است.

این نشریه با مطرح کردن یک سناریوی احتمالی می‌گوید که دولت آمریکا ممکن است علاوه بر قبول کمک مالی شلدون ادلسون از دیگر اهداکنندگان مجامع یهودیان آمریکا نیز کمک مالی درخواست کند.

به گفته یک منبع دولتی اسرائیل، بنیامین نتانیاهو برای تاکید خبر انتقال سفارت آمریکا به بیت‌ المقدس با مقامات این کشور تماس برقرا کرده است و در صورت اطمینان، زمان دقیق اعلام این انتقال را اعلام خواهد کرد.

بیت المقدس محل اصلی مناقشه میان فلسطین و اسرائیل است و این موضوع با واکنش شدید دولت خودگران و مردم فلسطین روبرو شد. همچنین برخی رهبران کشورهای عرب، رهبران اروپایی، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد نیز واکنش‌های تندی نسبت به این تصمیم دونالد ترامپ گرفته و آن‌را مانعی برای مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل خواندند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عهد تمیمی در دادگاه اسرائیل به ۸ ماه زندان محکوم شد

ترامپ: شاید برای افتتاح سفارت آمریکا به بیت المقدس بروم

کاخ سفید از ادامه مذاکرات برای انجام سفر لغو شده هیات اسرائیلی به آمریکا خبر داد