بحران یمن؛ شورای امنیت در پی تصویب قطعنامه ای بر ضد ایران

بحران یمن؛ شورای امنیت در پی تصویب قطعنامه ای بر ضد ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

متن پیش‌نویس این قطعنامه توسط بریتانیا و پس از انتشار گزارش کارشناسان سازمان ملل مبنی بر کمک تسلیحاتی ایران به شبه نظامیان حوثی تهیه شده است.

آگهی

شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش نویس قطعنامه ای را برای محکوم کردن ایران به نقض تحریم تسلیحاتی یمن و درخواست اعمال تدابیری بر ضد تهران در دست بررسی دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه متن پیش نویس این قطعنامه توسط بریتانیا و پس از انتشار گزارش کارشناسان سازمان ملل مبنی بر کمک تسلیحاتی ایران به شبه نظامیان حوثی تهیه شده است. بر این اساس کارشناسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد در گزارش خود تایید کرده اند که موشک های پرتاب شده در سال گذشته توسط حوثی ها به سوی خاک عربستان سعودی ساخت ایران بوده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی قرار است تا پایان ماه فوریه این پیش نویس قطعنامه را به رای بگذارد که موضع روسیه در قبال آن هنوز به طور مشخص اعلام نشده است. واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد اواخر ماه گذشته میلادی با ابراز تردید در باره منشا ارسال موشک های پرتاب شده از سوی حوثی ها، به نوعی موضوع مخالف مسکو را با اعمال مجازات بر ضد تهران یادآور شده بود.

گزارش کارشناسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد در واقع مهر تاییدی است بر اتهام های مطرح شده از سوی مقامات آمریکا و عربستان مبنی بر کمک های تسلیحاتی ایران به شبه نظامیان حوثی؛ اتهامی که تهران همواره به شدت آنرا تکذیب می کند.

بیشتر بخوانید: نیکی هیلی: وقت برخورد شورای امنیت با ایران فرا رسیده است

در پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد ایران به عنوان نقض کننده تحریم تسلیحاتی اعمال شده در سال ۲۰۱۵ میلادی بر ضد یمن محکوم و به عدم اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از تحویل مستقیم یا غیرمستقیم، فروش یا ارسال موشک های بالیستیک، پهپاد و دیگر تجهیزات نظامی به حوثی ها سرزنش شده است.

این متن که حمایت فرانسه و آمریکا را به همراه دارد و روز جمعه تحویل شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است بر واکنش مضاعف اعضای شورای امنیت علیه نقص تحریم تسلیحاتی یمن و تدابیر بیشتر برای مقابله با این تخلفات تاکید دارد.

بیشتر بخوانید: فرانسه خواستار نظارت بین المللی بر برنامه موشکی ایران شد

در پیش نویس قطعنامه شورای امنیت همچنین تمدید یکساله تحریم های سازمان ملل متحد بر ضد یمن تا بیست و ششم فوریه ۲۰۱۹ میلادی پیش بینی شده است.

یمن، فقیرترین کشور خاورمیانه از سه سال پیش صحنه درگیری و مناقشاتی است که تاکنون بیش از ۹ هزار کشته و ۵۳ هزار مجروح برجای گذاشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله ائتلاف به یمن سه ساله شد؛ جنگی فراسوی نزاع شیعه و سنی

تهدید آمریکا بعد از وتوی روسیه؛ یکجانبه علیه ایران اقدام می کنیم

روسیه با محکوم کردن ایران در پیش‌نویس قطعنامۀ یمن مخالفت کرد