واشنگتن کمک نظامی و ارسال سلاح سنگین به کردهای سوریه را انکار کرد

 واشنگتن کمک نظامی و ارسال سلاح سنگین به کردهای سوریه را انکار کرد
نگارش از Mehrdad Sadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ترکیه بارها آمریکا را به تسلیح نظامی یگان های مدافع خلق متهم کرده و ضمن هشدار به واشنگتن برای عدم مداخله در جریان عملیات نظامی بر ضد این گروه خواستار خلع سلاح شبه نظامیان کرد سوریه شده است.

آگهی

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در بیروت تاکید کرد که واشنگتن هرگز سلاح های سنگین در اختیار یگان‌های مدافع خلق، مهمترین واحد نظامی شبه نظامیان کرد در سوریه قرار نداده است.

یگان‌های مدافع خلق که از متحدان آمریکا در مبارزه با نیروهای داعش محسوب می شوند از سوی آنکارا به عنوان گروه تروریستی شناخته شده و به تازگی هدف عملیات نظامی ارتش این کشور قرار گرفته‌اند.

ترکیه همچنین بارها آمریکا را به تسلیح نظامی یگان‌های مدافع خلق متهم کرده و ضمن هشدار به واشنگتن برای عدم مداخله در جریان عملیات نظامی بر ضد این گروه خواستار خلح سلاح شبه نظامیان کرد سوریه شده است.

بیشتر بخوانید: رئیس جمهوری ترکیه: نیروهای آمریکایی‌ در سوریه مراقب «سیلی عثمانی» باشند

وزیر خارجه آمریکا که در خاورمیانه به سر می برد روز پنجشنبه در بیروت و پس از ملاقات با مقامات لبنان در جریان یک کنفرانس خبری گفت: «ما هرگز سلاح های سنگین در اختیار یگان‌های مدافع خلق قرار ندادیم و بنابراین چیزی برای پس گرفتن وجود ندارد.»

رکس تیلرسون در مرحله بعدی از سفر دوره ای خود به خاورمیانه قرار است تا ساعاتی دیگر وارد ترکیه شود و با مسئولان این کشور دیدار و گفتگو کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هفته گذشته واشنگتن را به اعزام ۵ هزار کامیون و ۲ هزار هواپیمای حامل سلاح به مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در شمال سوریه متهم کرده بود.

آقای اردوغان در این ارتباط خطاب به واشگتن گفته بود: «(این سلاح ها) را به کجا می‌فرستید؟ اینها برای چه منظوری به شمال سوریه فرستاده می شود؟ لطفا به این سوال‌ها پاسخ دهید. اگر می گویید که (این سلاح ها) را برای مبارزه با داعش می فرستید بدانید که برای ما باور پذیر نیست.»

ترکیه ماه گذشته میلادی در جریان عملیاتی موسوم به «شاخه زیتون» و با هدف پاکسازی منطقه مرزی خود از نیروهای کرد عضو یگان های مدافع خلق به «عفرین» منطقه ای کرد نشین در شمال غرب سوریه حمله کرد. این تهاجم نظامی با انتقاد جامعه بین الملل همراه شد و واشنگتن نیز آنرا موجب تضعیف عملیات مبارزه با داعش توصیف کرد.

بیشتر بخوانید: تیلرسون: تهاجم نظامی ترکیه عملیات مبارزه با داعش در سوریه را تضعیف کرده است

کردهای سوریه که تقریبا پانزده درصد از جمعیت سوریه را تشکیل می دهند و در طول دهه های متوالی با محدودیت های زیادی از جانب دولت مرکزی مواجه بودند از سال ۲۰۱۱ همزمان با شروع جنگ و ناآرامی در این کشور تلاش کرده اند به یک خودگردانی عملی در اراضی تحت کنترل خود واقع در شمال و شمال شرق سوریه دست یابند.

این آزادی عمل نسبی که کردهای شمال سوریه از آن بهره می‌برند موجبات نگرانی آنکارا را فراهم کرده است. ترکیه بیم آن دارد که گرایش های استقلال طلبانه کردهای سوریه به آنسوی مرز و اراضی کرد نشین این کشور نیز سرایت کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون: اگر شواهد حمله شیمیایی یافت شود فرانسه به سوریه حمله می کند

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد

گرانی سر‌سام‌آور پدهای بهداشتی در لبنان برخی دختران را در دوره پریود خانه‌نشین کرده‌است