ریچارد رتکلیف: پرونده نازنین زاغری را به سازمان ملل دادیم

ریچارد رتکلیف: پرونده نازنین زاغری را به سازمان ملل دادیم
Copyright 
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«بدرفتاری با نازنین زاغری در زندان به حد شکنجه رسیده است.»

آگهی

ریچارد رتکلیف گفت پرونده نازنین زاغری را به سازمان ملل داده است.

رتکلیف، همسر نازنین زاغری رتکلیف، روز چهارشنبه ۲۵ بهمن در یک مصاحبه‌ای با اسکای نیوز در لندن گفت برای آزادی همسرش پرونده او را به سازمان ملل متحد فرستاده است.

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی که به دلیل «مشارکت در فعالیت‌های براندازی نرم» به پنج سال زندان محکوم شده، هم اکنون در زندان اوین به سر می‌برد.

در اواخر سال میلادی گذشته و با سفر بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا به ایران، امیدها برای آزادی قریب‌الوقوع زاغری زنده شد، اما دو ماه پس از این سفر دیپلماتیک، این فرد هنوز در زندان است.

ریچارد رتکلیف گفت: «قبل از سال نو مسیحی ما بسیار امیدوار بودیم. من خودم چنین امیدی داشتم و سفارت هم تا روز ۲۸ دسامبر انتظار داشت که نازنین روز ۲۹‌ام آزاد شود، اما نشد. علت آن هم بیشتر اعتراضات ایران در ابتدای سال بود که همه چیز را عوض کرد. اعتراضات آرام شد، اما او همچنان پشت میله‌هاست. ما مدت زیادی صبر کردیم و بالاخره هفته پیش از طرف قوه قضائیه که مسئول اصلی این پرونده است، پیغام‌هایی دریافت کردیم مبنی بر این که پرونده نزد آنها و سپاه پاسداران بسته شده و از این به بعد دیگر در اختیار وزارت خارجه است. ما باز هم امیدوار شدیم و منتظر ماندیم. اما باز هم طول کشید و ما دیدیم دیگر نمی‌شود همین طور اینجا پای تلفن بنشینیم. به هر حال من به شما می‌گویم که بدرفتاری با نازنین در زندان به حد شکنجه رسیده است. به عنوان شوهر نازنین به شما می‌گویم ‌که ما پرونده را رسما به سازمان ملل ارجاع داده‌ایم و خواسته‌ایم تا درباره آن تصمیمی بگیرند.»

بیشتر بخوانید:

همسر نازنین زاغری به یورونیوز: به دادگاه رفتن نازنین نشانه خوبی نیست

قرار است هفته آینده معاون وزیر خارجه ایران به لندن سفر کند و آقای رتکلیف می‌گوید تلاش خواهد کرد تا با او دیدار کرده و جویای پرونده همسرش شود.

نازنین زاغری که برای بازدید از خانواده خود از بریتانیا به ایران رفته بود، در ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ به هنگام خروج از ایران همراه با دختر خردسالش دستگیر و به زندان منتقل شد. مأموران هنگام دستگیری زاغری پاسپورت گابریلا، دختر دوسالهٔ وی که تابعیت بریتانیایی دارد را هم ضبط کردند.

ریچارد رتکلیف می‌گوید دختر خردسالش اخیرا در ایران بیمار شده و چند روزی در بیمارستان بوده است.

**به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید **

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرخصی نازنین زاغری؛ تشکر وزیر خارجه بریتانیا و خرسندی سفیر ایران

ارس امیری، دانشجوی دانشگاه کینگستون بریتانیا در سفر به ایران بازداشت شد

عفو‌بین‌الملل گزارش سال ۲۰۲۳ را در خصوص خشونت، سرکوب، سلب آزادی‌ها و نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد