جنجال رابطه جنسی دختر‌ ۱۱ ساله و خلأ قانونی «سن رضایت» در فرانسه

جنجال رابطه جنسی دختر‌ ۱۱ ساله و خلأ قانونی «سن رضایت» در فرانسه
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مارک گودرزیان، وکیل متهم در گفتگو با خبرنگار یورونیوز گفت که دختربچه چون بزرگ‌تر از سنش به نظر می‌رسد، «به دروغ» به موکلش گفته که ۱۸ ساله است.

آگهی

ماجرای رابطه جنسی یک دختربچه ۱۱ ساله در فرانسه به خلأ قانونی در مورد «سن رضایت» برای برقراری رابطه جنسی دامن زده است.

این بحث روز سه‌شنبه با ادامه محاکمه یک مرد ۲۸ ساله به اتهام «سوء استفاده جنسی» بالا گرفت. والدین یک دختربچه ۱۱ ساله از این مرد به دلیل «تجاوز» به دخترشان در منطقه وال دوآز در شمال پاریس شکایت کرده بودند. اما اتهامی که به این مرد تفهیم شد، نه «تجاوز» که «سوء استفاده جنسی» بود. نام این مرد و دختربچه فاش نشده است.

ماجرا چگونه اتفاق افتاد؟

روز ۲۴ آوریل ۲۰۱۷ (۴ اردیبهشت ۹۶) در پارک مونمانی در شمال شهر پاریس، دختربچه‌ای ۱۱ ساله به مردی برمی‌خورد که قبل از آن نیز یک بار در همان پارک با او هم‌کلام شده بود. به طرف او می‌رود، با او صحبت می‌کند و خیلی زود مرد جوان به او پیشنهاد می‌دهد که به منزلش بروند. دختر می‌پذیرد. آن دو در منزل مرد دست کم یک بار رابطه جنسی برقرار می کنند. پس از آن دختر به خانه همسایه می‌رود و ضمن شرح ماجرا به زن همسایه اعلام می‌کند که «کمی رضایت» هم داشته است.

او در عین حال وقتی ماجرا را برای مادر خودش تعریف می‌کند، می‌گوید که هنگام ارتباط جنسی «شوکه» شده است. به همین سبب والدین دختر از آن مرد به دلیل «تجاوز» به کودک خود شکایت می‌کنند.

این ماجرا به سرعت رسانه‌ای شد واکنش‌های زیادی را در فرانسه برانگیخت. وکیل شاکی تقاضای برگزاری دادگاه غیر علنی کرده و سه انجمن حمایت از حقوق زنان و کودکان نیز به جمع شاکیان پیوسته‌اند.

قانون فرانسه چه می‌گوید؟

مقام‌های قضایی پونتوآز در شمال پاریس تا کنون چنین تعبیر کرده‌اند که موضوع ارتباط جنسی بین این دو فرد همراه با «رضایت» بوده و بنابراین مشمول جرم «تجاوز» نمی‌شود. این تعبیر به دلیل وجود یک خلأ قانونی در زمینه «حداقل سن رضایت» در فرانسه به وجود آمده است. در واقع اگر چه سن حداقل قانونی برای ازدواج مشخص است، اما قانون فرانسه هیچ سنی را به عنوان آستانه ورود فرد به تصمیم‌گیری شخصی برای برقراری رابطه جنسی در نظر نگرفته و بنابراین معلوم نیست یک فرد زیر سن قانونی از چه زمانی می‌تواند با رضایت خودش ارتباط جنسی داشته باشد.

دادگاهی که قرار بود در ماه سپتامبر گذشته به پرونده آزار این دختربچه رسیدگی کند، به دلیل جنجالی که بر سر آن به راه افتاد و شبهات قانونی پیش آمده، برگزار نشد و به روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن موکول گشت.

بر اساس قانون فعلی فرانسه، تجاوز جنسی جرمی است که توسط دادگاه جنایی به آن رسیدگی می‌شود و حکم آن ۲۰ سال زندان است. اما «سوء استفاده جنسی» به معنی برقراری ارتباط جنسی یک فرد بزرگ‌سال (دارای مسئولیت کیفری) با یک فرد زیر ۱۵ سال بدون خشونت، اجبار، تهدید یا غافل‌گیری است.

به تعبیر دیگر، برقراری ارتباط جنسی حتی با دخول، اگر با رضایت فرد زیر ۱۵ سال باشد، نه «تجاوز» بلکه «سوء استفاده جنسی» محسوب می‌شود. در فرانسه، فردی که چنین جرمی را مرتکب شود به ۵ سال زندان و پرداخت ۷۵ هزار یورو جریمه محکوم می‌شود. در قانون فرانسه، ۱۵ سالگی سن بلوغ جنسی شمرده می‌شود.

قضات فرانسوی در مورد این پرونده جنجالی به این نتیجه رسیده‌اند که چون دختر با رضایت خودش و بدون اجبار و تهدید و بدون اعتراض در پی مرد ۲۸ به منزل او رفته، این ماجرا مشمول جرم «تجاوز» نیست.

حداقل سن رضایت، موضوع بحث روز قانون‌گذاران

دولت فرانسه در لایحه پیشنهادی خود به قانون‌گذاران درخواست کرده است تا به جای تعیین حداقل «سن رضایت» برای ارتباط جنسی، برای این کار «محدودیت» وضع کنند.

بحث در این زمینه همچنان ادامه دارد، اما برخی نمایندگان مجلس سنای فرانسه پیشنهاد داده‌اند که حتی اگر حداقل «سن رضایت» تعیین نمی‌شود، برای دو نفر دخیل در چنین رابطه‌ای محدودیت اختلاف سن تعیین شود. آنها چنین استدلال کرده‌اند که چنین قانونی سبب «حمایت بیشترن از کودکان خواهد شد.

برخی دیگر از نمایندگان سنا نیز گفته‌اند علاوه بر این محدودیت، باید برای جلوگیری از خطرات سلامت افراد مانند بارداری ناخواسته، ایدز و غیره، پیش‌بینی‌هایی در قانون اندیشیده شود.

وکیل متهم در گفتگو با یورونیوز: موکلم کاملا بی‌گناه است

مارک گودرزیان، وکیل مرد متهم می‌گوید که دختربچه چون بزرگ‌تر از سنش به نظر می‌رسد، «به دروغ» به موکلش گفته که ۱۸ ساله است. او روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار یورونیوز گفت موکلش «کاملا بی‌گناه» است. گودرزیان همچنین به یورونیوز گفت نه تنها اتهام «تجاوز» را قبول ندارد، بلکه هیچ اتهام دیگری را هم متوجه موکل خود نمی‌داند، زیرا موکل او نیز تا کنون به جرمی اعتراف نکرده است.

این در حالی است که مطابق قانون فرانسه، اگر کسی حتی بدون دخول و تنها به قصد لذت جنسی بدن یک کودک را بدون رضایت خودش لمس کند، مجرم شناخته می‌شود.

گودرزیان در مورد آخرین وضعیت این پرونده به یورونیوز گفت: «متأسفانه قاضی روز سه‌شنبه اعلام کرد که صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد و پرونده فعلا برای تعیین تکلیف از سوی وزارت دادگستری، در اختیار دادسرا قرار گرفته است.»

مارک گودرزیان در مورد دلیل عدم صلاحیت دادگاه توضیحی نداد، اما به نظر می‌رسد جنجال به وجود آمده بر سر این پرونده، باعث تعلل و احتیاط در رسیدگی به آن شده باشد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زن معلم متهم به تجاوز به دانش‌آموز ۱۲ ساله در آمریکا: «از او حامله‌ام»

سوئد ازدواج زیر ۱۸ سال را ممنوع می‌کند

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد