۲۹ نفر در ارتباط با کمپین‌ «آزادی‌های یواشکی» بازداشت شدند

۲۹ نفر در ارتباط با کمپین‌ «آزادی‌های یواشکی» بازداشت شدند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طبق نوشته خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران، پلیس در بیانیه خود نوشته است: «به دنبال فراخوان شبکه‌های ماهواره‌ای تحت عنوان چهارشنبه سفید، ۲۹ نفر از فریب‌خوردگانی که در قالب این کمپین کشف حجاب کرده بودند توسط پلیس دستگیر شدند.»

آگهی

پلیس تهران امروز پنجشنبه ۱۲ بهمن ماه در بیانیه‌ای از بازداشت ۲۹ نفر در ارتباط با کمپین «آزادی‌های یواشکی» خبر داد.

طبق نوشته خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، پلیس در بیانیه خود نوشته است: «به دنبال فراخوان شبکه‌های ماهواره‌ای تحت عنوان چهارشنبه سفید، ۲۹ نفر از فریب‌خوردگانی که در قالب این کمپین کشف حجاب کرده بودند توسط پلیس دستگیر شدند.»

پلیس در بیانیه امروز خود این بازداشت‌ها را در راستای « ارتقای امنیت اجتماعی» توصیف کرد.

کمپین آزادی‌های یواشکی در سال‌های اخیر توسط مسیح علی‌نژاد خبرنگار ساکن ایالات متحده آمریکا برای مبارزه با حجاب اجباری در ایران ایجاد شده است. در ماه‌های اخیر در چارچوب این کمپین برنامه‌ای با عنوان «چهارشنبه‌های سفید» اجرا می‌شود که از مخاطبان این کمپین خواسته می‌شود هر چهارشنبه با روسری‌های سفید در خیابان‌های شهرهای ایران حضور داشته باشند و نسبت به حجاب اجباری اعتراض کنند و سپس عکس‌های خود را برای این کمپین ارسال کنند.

در یکی از این چهارشنبه‌ها در تاریخ ششم دی ماه ۱۳۹۶ ویدا موحد٬ در تقاطع خیابان انقلاب با وصال تهران روسری سفیدرنگی را بر سر چوبی کرد و در اعتراض به حجاب اجباری آن را تکان داد. وی بعد از این اقدام در دو نوبت بازداشت شد و در نهایت نسرین ستوده در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۹۶ از آزادی وی خبر داد. او در فیسبوک خود اعلام کرد که ویدا موحد در هفتم بهمن ماه آزاد شده است.

یک روز بعد از آزادی خانم موحد، دختر دیگری با نام نرگس حسینی در همان مکان اقدام ویدا موحد را تکرار کرد و بعد از او موجی از «دختران خیابان انقلاب» در خیابان‌های مختلف شهر تهران ودیگر شهرهای ایران اتفاق افتاد که هر روز تصاویر آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری هم در گفت‌وگو با روزآروز از بازداشت نرگس حسینی دومین «دخترخیابان انقلاب» خبر داد و گفت: « دادستان برای اتهام نرگس حسینی که احتمالا «تظاهر به عمل حرام در انظار عموم» است،‌ وثیقه سنگین ۵۰۰میلیون‌ تومانی مقرر کرده است.»

بیشتر بخوانید:‌

در تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی آمده است: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.»

عفو بین‌الملل بعد از بازداشت نخستین «دختر خیابان انقلاب» از جمهوری اسلامی ایران خواسته بود تا به «آزار و تعقیب قضایی زنانی که دست به اعتراض مسالمت آمیز علیه آن می‌زنند» خاتمه دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مخابرات: دستوری برای نصب شیروانی بر روی کافوی خیابان انقلاب دریافت نکردیم

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟