شمشیر مسروقه نادر شاه پیدا شد

شمشیر نادر شاه که در خانه یکی از دزدان کشف شد
شمشیر نادر شاه که در خانه یکی از دزدان کشف شد Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«دزدان در ابتدا تلاش کردند تعدادی از اشیا کم ارزش‌تر موزه را به مبلغی معادل یک و نیم میلیون یورو به فروش برسانند. آنها می‌دانستند که شمشیر نادرشاه قیمتی‌ترین شی این مجموعه است و نقشه دیگری برای آن داشتند.»

آگهی

شمشیر نادرشاه که تابستان گذشته از موزه‌ای در جمهوری داغستان روسیه دزدیده شده بود، به دست پلیس این کشور کشف شد.

خبرگزاری ایرنا از قول رسانه‌های روسی نوشت مأموران اداره تحقیقات جنایی پلیس روسیه آگاهی یافتند که افرادی به دنبال خریدار برای چند شمشیر از جمله یک شمشیر دو دم تاریخی و گرانبها هستند و به این ترتیب سارقان این شمشیر به دام افتادند. این ماموران از طریق واسطه‌ها توانستند با سارقان ارتباط برقرار کرده و آنها را دستگیر کنند.

این شمشیر به همراه ده‌ها شی نفیس دیگر روز دهم ژوئن ۲۰۱۷ (نهم تیر ۱۳۹۶) از موزه آثار هنری کارگاهی در روستای کوباچی واقع در جمهوری داغستان به سرقت رفته بود. سرقت این اشیاء تاریخی و گرانبها از پر سر و صداترین جرایم سال ۲۰۱۷ در روسیه بود و کمتر کسی باور می کرد که این اشیاء به این زودی‌ها و در خاک روسیه پیدا شود.

روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو در این زمینه نوشت: «سرقت این شمشیر و آثار هنری همراه آن از موزه، موجب شوک بزرگی در داغستان شد و رئیس روستای کوباچی در نامه‌ای سرگشاده برای یافتن این آثار هنری، از مجموعه‌داران درخواست کمک کرد. آرزوی هر سرمایه‌داری بود که شمشیر دو تیغه نادر شاه را که بر اساس برخی روایت‌ها، زمانی به پیامبر اسلام تعلق داشته در مجموعه هنری خود نگهداری کند.»

بیشتر بخوانید:سرقت شمشیر نادرشاه از موزه ای در روسیه

ایزوستیا می‌افزاید: «ماموران امنیتی روسیه توانستند عاملان این جرم را در مدت کوتاهی کشف و شمشیری را که به پادشاه پیشین ایران تعلق داشته و شهرت جهانی دارد، پیدا کنند.»

مجسمه نادر شاه در آرامگاه او واقع در مشهد

یکی از مسئولان پلیس روسیه در مورد نحوه کلاهبرداری دزدان در هنگام فروش اشیا مسروقه به خریداران خیالی که همان مأموران مخفی پلیس بودند، به روزنامه ایزوستیا می‌گوید: «دزدان در ابتدا تلاش کردند تعدادی از اشیا کم ارزش‌تر موزه را به مبلغی معادل یک و نیم میلیون یورو به فروش برسانند. آنها می‌دانستند که شمشیر نادرشاه قیمتی‌ترین شی این مجموعه است و نقشه دیگری برای آن داشتند.»

به نوشته این روزنامه روسی، ارزش اشیا ربوده شده به دو میلیون یورو می‌رسد.

به گزارش ایرنا، روزنامه کامسامولسکایا پراودا پیش‌تر درباره به سرقت رفتن حدود ۱۶۰ شی گرانبها از موزه منطقه کوباچی نوشته بود: «شمشیر نادر شاه، گرانبهاترین قطعه دزدیده شده از این موزه بود. جام نقره‌ای با نقش استالین دومین رهبر و جام‌های مشابه با نقش چند رهبر دیگر اتحاد جماهیر شوروی و کاخ کرملین نیز از جمله اشیای دزدیده شده از موزه کوباچی بود.»

کوباچی روستایی کوچک در منطقه داخادایف است که از دیرباز به داشتن معادن جواهر و گنجینه‌هایی از اشیا عتیقه معروف بوده است.

شمشیر نادرشاه، بنیانگذار دودمان افشاریه روایتگر بخشی مهم از تاریخ ایران است. نادر سه بار به داغستان لشکر کشید. او در طی جنگ‌ها با شمشیرش مهاجمان مختلف از جمله افغان‌ها، روس‌ها و عثمانی‌ها را از ایران بیرون راند، کشور را یکپارچه کرد و استقلال آن را بازگرداند. لقب نادرشاه که تا به هندوستان لشکر کشید جهانگشاست.

در زیر، ویدئویی از لحظه کشف این شمشیر در خانه یکی از دزدان را ببینید:

لحظه کشف شمشیر نادر شاه و دستگیری دزدان

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کوزه قلیان ناصرالدین شاه در لیون پیدا شد

سکه طلای ۴ میلیون دلاری از موزه برلین به سرقت رفت

تصاویری از انتقال هواپیمای مافوق صوت کنکورد از مسیر رودخانه در نیویورک