خلبانان اسرائیلی: در بازگرداندن پناهجویان آفریقایی «به سوی مرگ» مشارکت نمی‌کنیم

People wait at a bus station in south in Tel Aviv
People wait at a bus station in south in Tel Aviv Copyright REUTERS/Amir Cohen
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات اسرائیل هفته گذشته برای معرفی پناهجویان آفریقایی و کمک به اخراج آنان توسط شهروندان اسرائیل جایزه ۸ هزار دلاری تعیین کردند.

آگهی

خلبانان شرکت هواپیمایی «ال عال» اسرائیل اعلام کردند که حاضر به انجام پرواز برای بازگرداندن پناهجویان آفریقایی اخراج شده از اسرائیل و بازگرداندن آنها به کشورهایشان نیستند.

به گزارش هاآرتص با ادامه بازداشت پناهجویان غیرقانونی آفریقایی توسط پلیس مهاجرت اسرائیل، حکم اخراج و استرداد چهار پناهجوی اریتره‌ای و یک پناهجوی سودانی در هفته گذشته صادر شده است.

روز دوشنبه ۲۲ ژانویه صدها پناهجویای آفریقایی در مقابل سفارت روآندا در شهر هرتزلیا در شمال اسرائیل در اعتراض به اخراج و بازگرداندن پناهجویان تجمع کردند.

به گزارش نشریه تایمز اسرائیل نزدیک به ۱۰۰ شهروند اسرائیلی نیز به این تجمع اعتراضی پیوستند که تعدادی از آنها دانش آموز بودند.

در حالی که دولت روآندا هرگونه توافق در موضوع پناهجویان را رد می کند، معترضان می‌گویند که این تصمیم دولت اسرائیل در پی توافق این کشور با مقامات روآندا صورت گرفته است.

ایدو علاد، یکی از خلبانان شرکت هواپیمایی «ال عال» در صفحه فیس بوک خود نوشت: «من هم مانند همکارانم در فرستادن پناهجویان بسوی مرگ شرکت نمی‌کنم. من در چنین بربریتی مشارکت نخواهم کرد.»

شائول بتزر، یک خلبان دیگر نیز می‌گوید: «امکان ندارد که بعنوان بخشی از خدمه پرواز در عملی مشارکت کنم که پناهجویان را به جایی می‌فرستند که شانس نجاتشان ناچیز خواهد بود.»

خلبانی دیگری نیز نوشته است: «بگذارید پناهجویان اینجا بمانند و با آنها مانند انسان برخورد کنید. مانند یهودیانی که خود روزی پناهجو بودند و دلشان می‌خواست که از آنها مراقبت شود و نه اینکه بیرونشان بیندازند.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در ماه سپتامبر سال گذشته گفته بود که تل‌آویو که پناهجویان بسیاری در آن زندگی می کنند را به شهروندان اسرائیل باز می‌گرداند و اضافه کرده بود که این افراد پناهجو نیستند بلکه «جاسوسان غیرقانونی» هستند.

شرکت هواپیمایی «ال عال» در اسرائیل

مقامات اسرائیل هفته گذشته پا را فراتر گذاشته و برای معرفی پناهجویان آفریقایی و کمک به اخراج آنان توسط شهروندان اسرائیل جایزه ۸ هزار دلاری تعیین کردند.

اقدام خلبانان اسرائیلی در پی دعوت «انجمن اجتماعی ززیم» از آنها صورت گرفته است. این انجمن اعلام کرده بود که ۷۵۰۰ شهروند اسرائیل از خلبانان می‌خواهند که در روند اخراج پناهجویان آفریقایی شرکت نکنند.

با این وجود اعتراض خلبانان در روند بازپس فرستاندن پناهجویان نقشی نخواهد داشت و تنها یک عمل نمادین است. زیرا در هر صورت شرکت هواپیمایی «ال عال» مسئول پروازهای استرداد پناهجویان نیست و هواپیماهای این شرکت به رواندا و اوگاندا پرواز نمی‌کنند. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم

حمله موشکی حزب‌الله به اسرائیل یک کشته برجای گذاشت