محتوای قانون جدید فرانسه درباره پناهجویان و مهاجران چیست؟

محتوای قانون جدید فرانسه درباره پناهجویان و مهاجران چیست؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان‌های حامی پناهجویان در فرانسه این قانون را در جهت بازدارندگی سیستماتیک مهاجرت به فرانسه ارزیابی کرده‌اند و می‌گویند دولت جدید حتی می‌خواهد از دولت راستگرای نیکلا سارکوزی سختگیرانه تر عمل کند.

آگهی

قانون جدید فرانسه برای پناهجویان و مهاجران که به نظر بسیاری بازدارندگی سیستماتیک مهاجرت را هدف خود قرار داده است در ماه فوریه و برای تصویب در شورای وزیران دولت فرانسه مطرح خواهد شد.

قانونی که سازمان‌های حامی پناهجویان و روزنامه‌هایی همانند لوموند آنرا در جهت «استقبال بهتر از پناهجویان» و «دیپورت بهتر آنها» که متن قانون ادعا می کند، ارزیابی نمی‌کنند.

از سوی دیگر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز چهارشنبه ۱۶ ژانویه به کاله سفر می کند تا با سازمان‌های حامی پناهجویان دیدار کند. با این حال دو سازمان حامی پناهجویان دیدار با ماکرون را تحریم کرده و گفته‌اند به این دلیل که دولت هیچ اهمیتی به نظرات آنها نداده است در جلسه با رئیس جمهوری شرکت نخواهند کرد.

**به یورونیوز فارسی در تلگرام بپیوندید
**

**محتوای قانون جدید **

بر اساس قانون جدید، پناهجویان که پیش از این ۱۲۰ روز برای ارائه پرونده‌شان وقت داشته‌اند، اکنون ۹۰ روز فرصت خواهند داشت. همچنین پناهجویی که تقاضایشان در مرحله اول از سوی سازمان پناهندگی فرانسه (Ofpra) رد شود به جای یک ماه فرصت برای تجدید نظر تنها ۲ هفته وقت خواهند داشت. موضوعی که احتمالا پناهجویان را برای آماده کردن پرونده و یافتن وکیل با مشکل مواجه خواهد کرد.

دولت همچنین در لایحه بودجه سال ۲۰۱۸ فرانسه، ۱۵۰ پست جدید برای کارمندان فرمانداری‌ها در نظر گرفته تا رسیدگی به پرونده پناهجویان سرعت بیشتری بگیرد.

از سوی دیگر در قانون جدید، پناهجویانی که تقاضایشان در تمام مراحل (اداره مهاجرت فرانسه و دادگاه) رد شده، مدت بازداشتشان در مراکز خاص از ۴۵ روز به ۹۰ تا ۱۱۵ روز افزایش خواهد یافت. با این حال این اقدام از سوی سازمان‌های حامی پناهجویان مورد انتقاد قرار گرفته است. به گفته آنها بیش از ۶۰ درصد پناهجویانی که تقاضای پناهندگی شان رد شده در ۱۲ روز اول ورود به این مراکز بازداشتگاهی به کشورشان بازگردانده می‌شوند و افزایش زمان حضور آنها در این مراکزی تاثیر بر «بازگرداندن بهتر» آنها ندارد.

سرژ سلاما، استاد حقوق عمومی دانشگاه گرونبل می‌گوید که سیاست دولت فعلی در ارتباط با پناهجویان و مهاجران حتی بسیار سختگیرانه‌تر از دولت راستگرای نیکلا سارکوزی است.

حقوقدانان معتقدند که تنها اصلاحی که منجر به بهتر شدن قانون شده، افزودن مقرراتی برای پیوستن خانواده‌های پناهجویان زیر سن ۱۸ سال است.

**قانون جدید و افراد بدون مدرک قانونی **

بر اساس قانون جدید تعقیب افراد بدون مدرک قانونی که در فرانسه زندگی می‌کنند آسان‌تر می شود چرا که بر اساس قانون جدید بازداشت افراد بدون اوراق هویت برای بررسی وضعیت اقامتیشان از ۱۶ ساعت به ۲۴ ساعت افزایش می‌یابد.

هدف قانون مهاجرت جدید چیست؟

به نظر سازمان‌های حامی پناهجویان در فرانسه، قانون سختگیرانه دولت امانوئل ماکرون با این هدف طراحی شده است که پناهجویان را از آمدن به فرانسه ناامید و از سوی دیگر شرایط گرفتن پناهندگی در کشور را سخت‌تر کند.

این سازمان‌ها می‌گویند که دولت به نظرات آنها درباره پیش نویس این قانون هیچ توجهی نکرده چرا که تغییری در پیش نویس قانون داده نشده است. تنها عبارت «کشورهای امن ثالث» از متن قانون برداشته شده است که از نظر این سازمان‌ها در صورتی که این عبارت حذف نمی‌شد، قانون جدید معنایی جز پایان قانون پناهندگی در فرانسه نداشت چرا که با توسل به این عبارت مقامات می‌توانستند بدون بررسی پرونده، پناهجویان را به کشور ثالت امن بازگردانند.

برای آگاهی از اخبار جهان نسخه iOS یا اندروید اپلیکیشن یورونیوز را دریافت کنید. (زبان برنامه را در منوی تنظیمات به فارسی تغییر دهید)

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«اروپا در برابر بحران پناهجویان، چشم‌انداز بلندمدت سیاسی ندارد»

مجلس شورای فرانسه لایحه سخت‌تر کردن قوانین پناهندگی را تصویب کرد

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت