رهبر کره شمالی: دکمه موشک هسته‌ای بر روی میز من آماده است

North Korea's leader Kim Jong Un speaking during a New Year's Day speech
North Korea's leader Kim Jong Un speaking during a New Year's Day speech Copyright REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کیم جونگ اون در پیام خود به مناسبت سال نوی میلادی به ایالات متحده نسبت به قرار داشتن خاک این کشور در تیررس موشک‌های بالستیک کره شمالی هشداد داد و در عین حال بر لزوم کاهش تنش نظامی در شبه جزیره کره و گفتگو با سئول تاکید کرد.

آگهی

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی روز دوشنبه طی پیام تلویزیونی به مناسبت سال نوی میلادی، ضمن هشدار به آمریکا نسبت به استفاده از توان هسته‌ای کشورش، برای گفتگو با سئول چراغ سبز نشان داد.

کیم جونگ اون خطاب به ایالات متحده گفت که در صورت تهدید کشورش، یک «دکمه هسته‌ای» آماده بر روی میز خود دارد.

کره شمال/ پیونگ یانگ جشن و پایکوبی در مراسم صدمین سال تولد کیم جونگ سوک

رهبر کره شمالی همچنین دراین پیام از لزوم کاهش تنش نظامی در شبه جزیره کره خبر داد و گفت: «وقتی به مسأله رابطه با کره جنوبی می‌رسیم باید تنش‌های نظامی را کاهش دهیم.» وی افزود: «در این رابطه شمال و جنوب هر دو باید تلاش کنند.»

با وجود تصویب قطعنامه و تحریم‌های جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه پیونگ یانگ، هفته گذشته وزارت وحدت کره جنوبی نیز اعلام کرده بود که نسبت به چشم‌انداز مذاکره پیونگ یانگ با ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ خوش بین است.

بیشتر بخوانید: کره جنوبی: کره شمالی سال آینده با آمریکا مذاکره می‌کند

توان هسته‌ای کره شمالی «تهدید نیست، واقعیت است»

با وجود هشدارها و تحریم‌های بین‌المللی، کره شمالی در ماه سپتامبر ۲۰۱۷، ششمین آزمایش موشک بالستیک قاره پیمای خود را به انجام رساند. این موضوع باعث بالا رفتن سطح هشدار نسبت به جنگ جدید میان دو کره و همچنین بالا گرفتن تنش‌ها با ایالات متحده شد.

پس از آزمایش این موشک قاره پیما با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای که به گفته پیونگ یانگ می‌تواند به هر نقطه از خاک ایالات متحده برسد، کیم جونگ اون در ماه نوامبر اعلام کرد که توان هسته‌ای کشورش کامل شده است.

پیونگ یانگ مراسم آتشبازی جشن سال نو در مقابل مجسمه یخی موشک بالستیک

رهبر کره شمالی همچنین در پیام سال نوی میلادی که روز دوشنبه از تلویزیون این کشور پخش شد، اعلام کرد که کشورش بر «تولید انبوه موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای» برای عملیاتی کردن آنها متمرکز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: گزارشی از توان نظامی کره شمالی تحت رهبری کیم جونگ اون

وی با شاره به اینکه توان هسته‌ای کره شمالی باعث خواهد شد تا آمریکا نتواند بر علیه این کشور جنگی را آغاز کند، افزود: «تمام خاک ایالات متحده در تیررس سلاح‌های هسته‌ای ما قرار دارد و دکمه موشک هسته‌ای نیز همیشه بر روی میز کار من است. این تهدید نیست بلکه واقعیت است.»

ورزشکاران کره شمالی در بازی‌های المپیک زمستانی کره جنوبی

کیم جونگ اون در پیام تلویزیونی خود در اولین روز سال نوی میلادی بازی‌های المپیک زمستانی ماه آینده را که در شهر پیونگ چانک کره جنوبی برگزار خواهد شد فرصتی مناسب برای «نشان دادن اتحاد مردم» دو کره خواند.

وی با اعلام اینکه در نظر دارد هیاتی را به بازی‌های المپیک زمستانی بفرستد، بر لزوم ملاقات مقامات پیونگ‌یانگ و سئول درباره این موضوع تاکید کرد و افزود: «شرکت کره شمالی در بازی‌های المپیک زمستانی، فرصتی خوب برای نشان دادن اتحاد مردم است و ما آرزو می‌کنیم که آنها در این بازی‌ها موفق باشند.»

تمرینات مشترک کره جنوبی و ایالات متحده در شهر پیونگ چانگ

مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی نیز پیش از این گفته بود که شرکت کره شمالی در مسابقات المپیک زمستانی پیونگ چانگ، امنیت این مسابقات راتضمین خواهد کرد. وی همچنین پیشنهاد کرده بود که به همین خاطر تمرینات نظامی با ایالات متحده که قرار بود پس از بازیهای المپیک اجرا شود، به تعویق افتد.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی گفته است که مقامات سئول باید به جای همراهی با ایالات متحده که «امنیت و صلح شبه جزیره کره» را تهدید می‌کند به پیشنهاد کره شمالی پاسخ دهد.

بیشتر بخوانید: بازیهای المپیک زمستانی در کره جنوبی

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امکان خرید ۲۴ ساعته اینترنتی در کره شمالی فراهم شد

کره شمالی: گفتگو با کره جنوبی هفته آینده صورت می‌گیرد

جنگ دو کره؛ چگونه آمریکا به فکر پرتاب بمب اتم روی کره شمالی افتاد؟