ویدئویی تلخ که موصل ویران را به تصویر کشیده است

ویدئویی تلخ که موصل ویران را به تصویر کشیده است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مقامات عراقی برای بازسازی موصل که سه سال تحت اشغال نیروهای داعش قرارداشت نیاز به ده‎ها میلیارد دلار دارند.

آگهی

مقامات عراقی می گویند برای بازسازی کامل شهر موصل و مناطق اطراف این شهر کلیدی بیشتر از ۱۰۰ میلیارد دلار نیاز دارند. این شهر نزدیک به سه سال تحت کنترل گروه داعش بود ودر تابستان سال ۲۰۱۷ سال جاری میلادی بطور کامل آزاد و از سوی ارتش عراق بازپس گیری شد. 

همان گونه که در ویدئوی بالا مشاهده می شود این شهر و مناطق شمالی و غربی عراق در جریان جنگ داخلی و آزادسازی موصل خسارات زیادی دیده اند. کرانه باختری رودخانه دجله در شهر موصل بطور کامل نابود شده است.

از مرکز تاریخی موصل پس از نه ماه نبرد بین نیروهای داعش و ارتش عراق تقریبا چیزی باقی نمانده است. کارشناسان می گویند تنها برای پاکسازی و تخلیه ویرانه های شهر سالها زمان نیاز است. دولت ایالات متحده اعلام کرده است که در این زمینه به دولت عراق کمک جدیدی نخواهد کرد. به همین دلیل حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق بیشتر چشم نگاهش به کمکهای ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس است. 

تا پیش از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ کاخ سفید بزرگترین حامی مالی عراق بود. این کشور از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۳۹۲ میلیون دلار به عراق کمک مالی کرده است. پس از این کشور آلمان است که تاکنون ۶۴ میلیون دلار برای بازسازی به عراقیها کمک مالی کرده است.

سازمان ملل هم برای بازسازی این شهر قول همکاری داده است. سازمان ملل تخمین زده است که ۴۰ هزار خانه جدید در این شهر برای میزبانی شهروندان لازم است چرا که بیشتر از ۶۰۰ هزار آواره این شهر کاملا خانه هایشان ویران شده است. جمعیت این شهر پیش از اشغال بیشتر از دو میلیون نفر بود.

امارات متحده عربی و کویت هم در زمره دیگر کشورهای هستند که در سالهای اخیر کمک های مالی زیادی به دولت عراق کرده اند.  

موصل مرکز استان نینوا و دومین شهر بزرگ عراق است. داعش در ژوئن ۲۰۱۴ این شهر را به اشغال خود درآورد. نیروهای عراقی از فوریه سال ۲۰۱۷ میلادی آزادسازی موصل را آغاز کردند. حیدر العبادی نخست وزیر عراق در ژوئن سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که این شهر بطور کامل از دست نیروهای داعش خارج شده است.  

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عراق؛ پایان عصر داعش و رواج جراحی زیبایی در موصل

«داعش خطرناک ترین تهدید علیه جامعه جهانی در سال ۲۰۱۸ است»