آنچه باید از انتخابات منطقه ای در کاتالونیا بدانیم

آنچه باید از انتخابات منطقه ای در کاتالونیا بدانیم
نگارش از Mehrdad Sadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در صورت پیروزی یکپارچه گرایان مشروعیت این جریان در اسپانیا و نیز در اتحادیه اروپا تقویت خواهد شد و بر اهمیت و عمق ماده ۱۵۵ و نیز ماهیت بازدارندگی آن بیش از پیش افزوده خواهد شد.

آگهی

کاتالان‌ها روز پنجشنبه بیست و یکم دسامبر برای نخستین بار طی بیست سال گذشته در یک روز کاری رئیس دولت منطقه‌ای کاتالونیای اسپانیا را انتخاب می کنند.

در پی ماه‌ها تنش و چالش سیاسی مرتبط با جنبش استقلال طلبی، دولت جدید کاتالونیا پس از اعلام نتیجه انتخابات مشخص خواهد شد.

انتخابات منطقه‌ای روز بیست و یک دسامبر در شرایط خاص و بی سابقه‌ای برگزار می شود. چندین تن از نامزدهای این انتخابات از درون زندان به کارزار تبلیغاتی پیوسته‌اند، یکی از آنها خود را در بلژیک تبعید کرده و ساکنان منطقه در تردید میان استقلال و خودگرانی به دو دسته و چند قطب متفاوت تقسیم شده‌اند.

در اینجا روند برگزاری این انتخابات و سوالهای پیرامون آنرا مورد بررسی قرار می دهیم:

محل، زمان و نحوه برگزاری انتخابات کاتالونیا

ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا پایان ماه اکتبر برای نخستین بار پس از تصویب قانون اساسی سال ۱۹۷۸ ضمن اجرای ماده ۱۵۵ تصمیم گرفت با انحلال پارلمان و برکناری دولت خودگردان کاتالونیا، ساکنان این منطقه را به شرکت در انتخابات منطقه‌ای دعوت کرد.

آقای راخوی در آن زمان با اعلام اینکه می‌خواهد این انتخابات هرچه زودتر برگزار شود تاریخ آن را روز پنجشنبه بیست و یکم دسامبر، درست یک روز از قبل از برگزاری لاتاری بزرگ نوئل در این کشور تعیین کرد.

افراد شاغل در این روز به صورت ویژه حق دارند برای رفتن به پای صندوق‌های رای از چهار ساعت مرخصی با حقوق استفاده کنند.

گفته می شود بیش از پنج میلیون نفر از اهالی کاتالونیا در این انتخابات شرکت خواهند کرد که از این میان ۱۳۶ هزار و ۳۰۰ نفر برای نخستین بار به پای صندوق‌های می‌روند. افرادی که در خارج از کشور رای خود را به صندوق می اندازند نیز ۲۲۴ هزار و ۸۴۴ نفر اعلام شده است.

بیشتربخوانیدانتخابات منطقه ای کاتالونیا؛ پرچم مهم تر از مشکلات و کمبودها؟

نامزدهای دربند چه کسانی هستند؟

یکی از وجوه غیر معمول این انتخابات به دربند بودن چندین نامزد سرشناس از جمله ارویول جونکراس، معاون رئیس سابق منطقه خودگردان کاتالونیا، جوردی سانچز، رئیس مجمع ملی کاتالونیا و جواکیم فورن، مشاور سابق ریاست این منطقه مربوط می شود.

جونکراس نامزد اصلی حزب استقلال طلب «چپ جمهوری خواه کاتالونیا» است در حالیکه سانچز و فورن به ترتیب نامزدهای دوم و چهارم ائتلاف سیاسی استقلال طلبان موسوم به «همه برای کاتالونیا» به رهبری کارلس چوجدمون است.

آیا نامزدی در انتخابات از درون زندان قانونی است؟

بر اساس قانون انتخابات، افرادی که به جرائمی نظیر شورش و یا اقدامات تروریستی محکوم شده‌اند صلاحیت نامزد شدن در انتخابات را ندارند.

جونکراس، سانچز یا فورن هنوز به این جرائم محکوم نشده‌اند. آنها به آشوب، فتنه و اختلاس از بودجه عمومی متهم شده و به زندان افتاده‌اند. به عبارت دیگر تا زمانی که جلسه محاکمه آنها برگزار نشده است، این افراد می‌توانند به نمایندگی از احزاب سیاسی خود درانتخابات شرکت کنند.

با این وجود به دلیل در بند بودن و عدم دریافت مجوز برای خروج از زندان و یا استفاده از شبکه های اجتماعی، کازار تبلیغاتی افراد یاد شده با مشکلاتی مواجه شد. حزب «چپ جمهوری خواه کاتالونیا» برای کاستن از تاثیر منفی این محدودیت تصمیم گرفت ستاد تبلیغاتی خود را در نزدیکی شهردای «استرمرا» در مادرید، جایی که جونکراس در آن زندانی است، تعطیل کند.

بیشتر بخوانیددادستان کل اسپانیا خواستار طرح اتهام «شورش» علیه رهبران کاتالونیا شد

اگر جونکراس به عنوان رئیس منطقه کاتالونیا برگزیده شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بر اساس گزارشی که به سفارش حزب چپ جمهوری خواه توسط خوان وینترو، استاد دانشگاه و حقوق دان اهل کاتالونیا تهیه شده، جونکراس تا پیش از محکوم شدن در دادگاه، بدون هیچ مانعی می‌تواند اداره منطقه خودگردان را در دست بگیرد و برای ریاست در این منطقه سوگند یاد کند.

میکل ایختا، نامزد حزب سوسیالیست پیشنهاد کرده که برای مرهم نهادن بر زخم های کاتالونیا بایست رهبران در بند جنبش استقلال را عفو کرد.

آیا کارلس پوجدمون به اسپانیا باز خواهد گشت؟

کارلس پوجدمون، رئیس سابق منطقه خودگردان کاتالونیا تبلیغات انتخاباتی خود را از بروکسل به راه انداخت. شایعاتی که هفته پایانی پیش از برگزاری انتخابات منتشر شده بود این احتمال را می‌داد که وی با پایان یافتن کارزار انتخاباتی به کاتالونیا بازگردد.

آگهی

این درحالیست که دیوان عالی قرار بازداشت پوجدمون و چهار تن از مشاوران سابقش را در بروکسل رد کرده و قضات بلژیکی نیز پرونده استرداد این افراد را مختومه اعلام کرده‌اند.

بدین ترتیب اگر پوجدمون به کشورش بازگردد این اقدام با تصمیم و به اختیار خود او صورت خواهد گرفت. وکیل کارلس پوجدمون گفته است: «او می‌داند که به محض ورود به خاک اسپانیا دستگیر می شود. وی با تبعات این اقدام آشناست ولی در عین حال یک مصالحه سیاسی مستحکم نیز در دست خواهد داشت.»

بیشتر بخوانید: آغاز کارزار انتخاباتی کارلس پوجدمون در بلژیک

پس از انتخابات چه روی خواهد داد؟

فضای چند قطبی و دو دستگی میان هواداران و مخالفان استقلال در طول کارزار انتخاباتی به وضوح در کاتالونیا مشاهده می‌شد.

پیروزی استقلال طلبان و یا برتری یکپارچه گرایان دو احتمال موجود پس از اعلام نتیجه انتخابات است.

آگهی

دیداک کاستا، تحلیلگر سیاسی ساکن در منطقه کاتالونیا معتقد است: «اگر جدایی طلبان پیروزی شوند مادرید ملزم خواهد بود برای یافتن راه حلی دمکراتیک و صلح آمیز برای مناقشه کنونی تن به مذاکره دهد.» به اعتقاد وی این چالش می‌تواند از طریق برگزاری یک همه پرسی قانونی، پذیرفته شده و الزام آور، نظیر آنچه در کبک یا اسکاتلند جریان یافت، چاره جویی و برطرف شود.

این تحلیلگر در ادامه می افزاید: «در صورت پیروزی یکپارچه گرایان مشروعیت این جریان در اسپانیا و نیز در اتحادیه اروپا تقویت خواهد شد و بر اهمیت و عمق ماده ۱۵۵ و نیز ماهیت بازدارندگی آن بیش از پیش افزوده خواهد شد.»

بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی های منتشر شده توسط نشریه اسپانیایی «ال دیاریو»، شاخه محلی تشکیلات ملی و چپگرای پودموس موسوم به «کاتالونیای مشترک» می تواند برگ برنده این انتخابات باشد. این جریان از برگزاری یک همه پرسی قانونی حمایت می کند اما لزوما با ایده استقلال هم رای نیست و بیش از هر چیز به ارائه پیشنهادها و طرح های اجتماعی تاکید دارد.

بیشتر بخوانیدانتخابات منطقه ای کاتالونیا؛ مرهمی بر زخم ها یا آغاز بن بستی جدید؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارلس پوجدمون آزاد شد؛ «مادرید همه استقلال‌طلبان را آزاد کند»

مردم کاتالونیا پای صندوق‌های رای؛ انتخابات آغاز شد

بحران کاتالونیا: راخوی وارد بارسلون شد