احضار سفیر سوئیس به وزارت خارجه ایران در اعتراض به اقدام نیکی هیلی

Ministry of Foreign Affairs Iran
Ministry of Foreign Affairs Iran
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سفیر سوئیس در تهران در اعتراض به اقدام «غیرمسئولانه» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد به وزارت امور خارجه ایران احضار شد.

آگهی

سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا، امروز ۲۸ آذر (۱۹ دسامبر)، در اعتراض به «اقدام غیرمسئولانه» نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد به وزارت امور خارجه ایران احضار شد.

خانم هیلی روز پنجشنبه ۲۳ آذر (۱۴ دسامبر) با به نمایش گذاشتن قطعاتی از موشک شلیک شده از یمن به سمت عربستان ادعا کرد که این موشک ساخت ایران است.

در این رابطه بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «در اعتراض به ادعاهای غیرمسئولانه سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، سفیر سوئیس در تهران (حافظ منافع آمریکا) به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید و رسمی جمهوری اسلامی ایران درخصوص اتهامات نسنجیده و بی‌پایه و اساس نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل به وی ابلاغ شد.»

وی همچنین افزود: «مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه در این احضار با محکوم کردن اظهارات تحریک آمیز، غیر مسئولانه و بی‌پایه و اساس سفیر آمریکا در سازمان ملل مبنی بر انتقال موشک و تسلیحات توسط جمهوری اسلامی ایران به یمن که بر اساس مدارک جعلی و ساختگی ابراز شده است، یادداشت رسمی جمهوری اسلامی ایران را به دولت امریکا در این زمینه به سفیر سوئیس تحویل داد.»

در این دیدار مقامات وزارت امور خارجه در خصوص «دخالت مستقیم» دولت ایالات متحده آمریکا در زمینه بحران یمن اشاره شد. همچنین مسئولان مربوطه از «اتهام‌زن ایالات متحده به دیگران» و «حمایت از کشورهای متجاوز منطقه» انتقاد کردند.

آقای قاسمی در خصوص محتوای یادداشت اعتراضی ایران هم اظهار داشت: «در یادداشت وزارت امور خارجه کشورمان ضمن رد اتهامات دولت آمریکا در خصوص ارسال موشک به یمن، خاطرنشان شده است که این اقدام مصداق بارز تشویق به خشونت و جنگ در منطقه بوده و دولت آمریکا نسبت به عواقب و پیامدهای جدی احتمالی آن مسئول و پاسخگو خواهد بود.»

درپایان این دیدار سفیر سوئیس اعلام کرد که موضوع جلسه را بلافاصله به دولت آمریکا ابلاغ خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روابط اقتصادی سوئیس با ایران بر پایه صنعت نیست

جیمز متیس: به گزینه نظامی علیه ایران فکر نمی‌کنیم

عربستان خواستار اقدام فوری بر ضد ایران شد