جنگ انیمیشنی ایران و عربستان

جنگ انیمیشنی ایران و عربستان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در حالی که جنگ لفظی میان مقام‌های ایران و عربستان سعودی در پی حمله موشکی از یمن به ریاض بالا گرفته است، تنش میان این دو قدرت منطقه‌ای در فضای مجازی هم بیش از پیش تشدید شده است.

روز پنجشنبه ۱۴ دسامبر یک حساب اینترنتی منسوب به گروهی از کاربران سعودی با نام «قوة الردع السعودي» (نیروی بازدارنده سعودی) انیمیشنی را از یک درگیری خیالی میان سپاه پاسداران و نیروهای نظامی عربستان منتشر کرد. این «پویانمایی» که به زبان انگلیسی صدا گذاری شده، با زیرنویس عربی، فارسی، عبری، ژاپنی، اسپانیایی و ترکی در یوتیوب به اشتراک گذاشته شد. 

در این انیمیشن داستانی،‌ شماری از قایق‌های تندروی سپاه پاسداران ایران به یک کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه سعودی در خلیج فارس (در ویدیوی سعودی خلیج عربی) حمله می‌کنند. پیش از شلیک اولین گلوله از سوی ایرانی‌ها، نیروهای دریایی سعودی تمام قایق‌های مهاجم را نابود می‌کنند. مرکز فرماندهی سعودی به رهبری محمد بن سلمان، شاهزاده قدرتمند عربستان عملیات مقابله با نیروهای ایرانی و پس از آن حمله به پایگاه‌های سپاه را هدایت می‌کند. پس از شلیک موشک از سوی ایران، سامانه دفاع موشکی پاتریوت سعودی این موشک را در آسمان رهگیری و نابود می‌کند و پس از آن حمله نیروهای سعودی برای به زانو درآوردن نیروهای مسلح جمهوری اسلامی آغاز می‌شود. این انیمیشن ۵ دقیقه‌ای با دستگیری قاسم سلیمانی و استقبال شهروندان ایرانی از نیروهای عربستان در تهران پایان می‌یابد؛ ایرانیانی که برای خوش‌آمدگویی به نظامیان «آزادیبخش سعودی» با تصاویر ملک سلمان، محمد بن سلمان، پرچم‌های سعودی و پرچم‌های سه رنگ شیر و خورشید نشان در خیابان‌های پایتخت جمع شده اند.

تنها نسخه عربی این انیمیشن تا زمان تنظیم این خبر در عصر یکشنبه، بیش از ۴۵۰هزار مرتبه در یوتیوب دیده شده است. 

پس از انتشار ویدیوی «قوة الردع السعودي»، بسیاری از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ایران تیزر پویانمایی جدید «گروه انیمیشن فاطمه‌الزهرا» با نام «سخت و خشن» را با موضوع حمله موشکی تخیلی انصار‌الله یمن به میدان‌های نفتی سعودی و ریاض، پایتخت این کشور بازنشر کردند. عبارت «سخت و خشن» به سخنان رهبر ایران در سال ۲۰۱۵ و پس از مرگ صدها زائر ایرانی در جریان مناسک حج آن سال اشاره دارد. علی خامنه‌ای درباره احتمال بدرفتاری با حجاج ایرانی گفته بود: «ما خویشتن‌داری کردیم؛ تا حالا خویشتن‌داری کردیم. ما می‌توانیم عکس‌العمل نشان بدهیم. اگر بنا شد عکس‌العمل نشان بدهیم، عکس‌العمل‌های ما خشن هم خواهد بود، سخت هم خواهد بود.»

 این گروه «هنری» که پیشتر با پویانمایی‌ «نبرد خلیج فارس» خبرساز شده بود، در توضیح تیزر انیمیشن «سخت و خشن» که با سخنان رهبر ایران صداگذاری شده، نوشته است: «این انیمیشن اقتصاد نفتی خاندان آل سعود را به چالش می‌کشد به گونه‌ای که اگر میادین نفتی این خاندان مورد هدف قرار گیرد، اقتصاد این رژیم فلج شده و دیگر حرفی برای گفتن در منطقه نخواهد داشت. بر همین اساس، در این انیمیشن مشاهده می‌کنیم میدان نفتی «غوار» عربستان... توسط موشک‌های بالستیک نیروهای مردمی یمن، مستقر در ۸۵ کیلومتری مرز عربستان سعودی مورد هدف قرار می‌گیرد. همچنین، پایگاه هوایی «شاه خلید» (ملک خالد)، سپر دفاع موشکی سعودی ها موسوم به «سپر صلح» و برج فراماسونری «المملکه» در شهر ریاض نیز مورد اصابت موشک‌های یمنی قرار می‌گیرد.»

آنچه در انیمیشن‌های تبلیغاتی هر دو گروه جلب توجه می‌کند، انفعال مطلق «دشمن» و برتری مطلق نیروهای «خودی» است. نه هواپیماهای ایرانی در ویدیوی سعودی‌ها توان ترک باند فرودگاه را دارند و نه سامانه دفاع موشکی ایران امکان رهگیری موشک‌های موسوم به «ریاح شرق» را دارد. در ویدیوی طرف ایرانی هم سامانه پاتریوت سعودی، هیچکدام از موشک‌های یمنی را رهگیری نمی‌کند.  

از سوی دیگر، شعارها و نمادهای هر دو کشور در این انیمیشن‌ها به تمسخر گرفته شده اند؛ تصاویر رهبران ایران و پادشاه و ولیعهد سعودی کاریکاتور است. به‌علاوه، در انیمیشن سعودی آیه‌ قرآنِ شعار سپاه پاسداران، با عبارتی که دعوت  به اطاعت از شیطان می‌کند، جایگزین شده است. در ویدیوی ایرانی هم جای کلمات مومنین و کفار در یک آیه قرآن عوض شده و ستاره داوود، به شمشیرِ نشان پرچم عربستان وصل شده است. 

Φωτογραφία Anadolu Agency
Φωτογραφία Anadolu Agency

رهبران ایران و عربستان سعودی با وجود افزایش بی‌سابقه تنش، بارها گفته‌اند که تمایلی به درگیری نظامی با یکدیگر ندارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پادشاه عربستان حقوق کارکنان دولت را افزایش داد

روحانی: عربستان بمباران یمن و رکوع در برابر اسرائیل را قطع کند، مشکل ایران با ریاض حل می‌شود

امپراتوری سریال‌های تلویزیونی ترکیه از عربستان تا شیلی