روحانی: هدفمان رشد اقتصادی بالای پنج درصد است

روحانی: هدفمان رشد اقتصادی بالای پنج درصد است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران می گوید هدف دولتش تحقق رشد اقتصادی سالانه بالای پنج درصد است.

به گزارش خبرگزاری های ایران رئیس جمهوری این کشور در سخنرانی سالیانه خود به هنگام ارائه لایحه بودجه به مجلس ضمن تاکید بر سیاست تورم تک رقمی دولت خود از اشتغال به عنوان یکی از مشکلات اصلی کشور یاد کرد.

بنا به اعلام صندوق بین المللی پول نرخ بیکاری در ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۲.۷ درصد است. بنا به همین پیش بینی نرخ تورم نیز در سال جاری در نهایت دو رقمی خواهد بود.

حسن روحانی در حالی از رشد اقتصادی سالانه بالای پنج درصد سخن گفت که دولت برای سال جاری نیز رقمی بالاتر از آنچه محقق شد پیش بینی کرده بود. به گزارش مرکز پژوهش های مجلس تولید ناخالص داخلی ایران در نهایت در سال جاری ۳.۹ درصد افزایش خواهد یافت.

بهبد وضع اقتصادی ایران یکی از وعده های حسن روحانی در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال جاری بود. دولت ایران برای بهبود وضع اقتصادی امیدوار به جذب سرمایه گذاری خارجی است. این در حالی است به دنبال ابهام به وجود آمده در مورد آینده برجام به دلیل مواضع دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چشم انداز جذب سرمایه گذاری خارجی بیش از پیش ناروشن به نظر می رسد.

درآمدها

در بودجه سال آینده ایران درآمدهای نفتی با ده هزار میلیارد تومان کاهش به ۱۰۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. در مقابل دولت ایران در نظر دارد ۱۲۸ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشته باشد. رقمی که نسبت به سال جاری ۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش نشان می دهد.

دولت حسن روحانی همچنین درآمد شرکت ها، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت را نزدیک به ۸۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است.

بودجه نهادهای مختلف ایران

در لایحه بودجه سال آینده ایران در میان دستگاه های مختلف بودجه نهادهای قضایی افزایش اندکی یافته است. قوه قضائیه ایران پیش از این بارها از بودجه اختصاصی به خود انتقاد کرده بود.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران سال گذشته بودجه این قوه را «در شان» آن ندانسته و از مجلس خواسته بود که بودجه مورد نیاز این قوه را در اختیار آن بگذارند.

بودجه های عمرانی سال آینده ایران از سوی دولت ۶۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده است. این رقم نسبت به سال جاری تا ۱۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

نمایندگان مجلس اغلب در جریان بررسی لایحه بودجه به دنبال جذب بودجه بیشتر برای طرح های عمرانی در حوزه های انتخابیه خود هستند. به این ترتیب می توان انتظار داشت که رقم تعیین شده توسط دولت برای طرح های عمرانی همچون سال گذشته در نهایت در بودجه مصوب مجلس افزایش یابد.

بودجه وزارت راه و شهرسازی ایران که سال گذشته ۸.۵ درصد افزایش یافته بود در بودجه سال ۱۳۹۷ شمسی ۹ درصد کاهش یافته است. به گزارش برخی رسانه ها ایران مجموع منابع مالی نهادهای نظامی ایران در لایحه بودجه امسال نزدیک به ۴۵ هزار میلیارد تومان است. بنا به همین گزارشها بودجه چند طرح نظامی از جمله «طرح توسعه پدافند هوایی»، «نوسازی ناوگان و پایش هوایی» و «تقویت ناوگان دریایی» در ذیل بودجه ستاد مشترک ارتش کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمیسیون تلفیق مجلس ایران با افزایش بهای بنزین مخالفت کرد

دستگیری ۵۲ نفر در ارتباط با تظاهرات استان خراسان رضوی

هکرهای مرتبط با اسرائیل مسئولیت «حمله سایبری» به جایگاه‌های سوخت در «سراسر ایران» را برعهده گرفتند