بحران عبادت روز شنبه: وزیر بهداشت اسرائیل استعفا داد

بحران عبادت روز شنبه: وزیر بهداشت اسرائیل استعفا داد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

یعقوو لیتزمن، وزیر بهداشت و رهبر حزب افراطی ارتدوکس «اغودات اسرائیل» روز یکشنبه از مقام خود در دولت اسرائیل استعفا داد.

این استعفا در اعتراض به «نقض حرمت شبات» انجام شد.

یعقوو لیتزمن یکی از مهمترین نمایندگان یهودیان افراطی عضو جریان «هاردیم» محسوب می‌شود که اعتقاد به «تقدس شنبه» دارند و می‌گویند در این روز کار کردن ممنوع است و فرد یهودی باید تمام وقت خود را صرف امور مذهبی کند. بر این اساس، فعالان سیاسی وابسته به این جریان، با هر نوع فعالیتی در چهارچوب پروژه‌های ساخت‌و‌ساز در روز شنبه در سراسر اسرائیل بشدت مخالف هستند.

با این وجود بنیامین نتانیاهو و حاییم کارتز، وزیر کار اسرائیل تا کنون بارها بر خلاف نظر یهودی‌های افراطی، کار در روز شنبه را ادامه داده‌اند. آنها استدلال می‌کنند توقف فعالیتهای تعمیر یا ساخت‌و‌ساز در روز شنبه منجر به طولانی شدن پروژه‌ها و افزایش ازدحام در دیگر روزهای هفته می‌شود و گاه امنیت عمومی را نیز به خطر می‌اندازد.

یهودیان افراطی بویژه از اجرای پروژه‌های ساخت‌و‌ساز و انجام تعمیرات در شبکه راه آهن اسرائیل خشمگین هستند و پیش از این خواستار استعفای وزیر کار و مدیر عامل راه آهن اسرائیل شده بودند.

یعقوو لیتزمن هفته گذشته برای آخرین بار تهدید کرده بود که چنانچه کارگران شبکه راه آهن روز شنبه به کار خود ادامه دهند، استعفا خواهد داد. با وجود این تهدید، شرکت راه آهن در روز شنبه و با مشارکت حدود صد نیروی کار یهودی به تعمیر خطوط راه آهن اسرائیل پرداخت.

گفته می‌شود که یعقوو لیتزمن هر نوع میانجی‌گری برای رسیدن به توافقی میان او و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور را رد کرده و همچنان اقدام دولت برای موافقت با کار در روز شنبه را «هتک حرمت شنبه» خوانده است.

بنا بر گزارش رسانه‌های اسرائیل، نمایندگان و وزرای عضو حزب سکولار «لیکود» که آقای نتانیاهو رهبری آن را برعهده دارد، ضمن ابراز خشنودی از استعفای یعقوو لیتزمن اعلام کرده‌اند که این استعفا مشکلی برای دولت ائتلافی بوجود نخواهد آورد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم

حمله موشکی حزب‌الله به اسرائیل یک کشته برجای گذاشت