۵ نکته مهم که باید در مورد بحران زیمبابوه بدانیم

۵ نکته مهم که باید در مورد بحران زیمبابوه بدانیم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در زیمباوه چه می‌گذرد؟

آگهی

رابرت موگابه، رئیس جمهوری ۹۳ ساله زیمبابوه از ۳۷ سال پیش بر این کشور حکومت می‌کند، به گفته بسیاری وی حاکمی سرکوبگر است.

او رییس حزب حاکم زانو-پی‎اف (اتحاد ملی آفریقایی زیمبابوه-جبهه میهن پرستان) و کهنسال‌ترین رییس جمهور جهان است.

موگابه ۱۵ روز پیش توسط ارتش کشورش تحت بازداشت خانگی قرار گرفت و اکنون از سوی مقامات بلندمرتبه و مردم این کشور تحت فشار برای کناره‌گیری از سمت خود است.

روز شنبه هزاران نفر از مردم زیمباوه در هراره، پایتخت این کشور به خیابان‌ها آمدند و خواستار استعفای او شدند. با پخش اخباری مبنی بر کناره‌گیری احتمالی وی از قدرت، مردم در خیابان‌های این شهر به رقص و پایکوبی پرداخته و سربازان را در آغوش کشیدند. این تظاهرات با نام «برای زیمبابوه جدید» به دعوت گروه کهنه سربازان این کشور صورت گرفت.

اما رابرت موگابه در سخنرانی خود که یکشنبه شب از تلویزیون پخش شد بر خلاف انتظارها از سمتش کناره‌گیری نکرد.

این در حالی است که حزب آقای موگابه، زانو‌پی‌اف تا ظهر دوشنبه به وی فرصت داده بود تا از ریاست جمهوری استعفاء دهد. این حزب همچنین آقای موگابه را از ریاست برکنار و امرسون منانگاگوا را جایگزین وی کرد.

با این وجود رییس جمهوری زیمبابموه بدون اشاره به این تحولات گفت که ماه آینده کنگره حزب زانو‌پی‌اف به ریاست وی برگزار خواهد شد.

چرا موگابه هدف حملات ارتش و مردم قرار گرفت؟

ارتش زیمباوه در تلاش بود تا از وقوع کودتا جلوگیری کند، با این حال پس از ۱۵ نوامبر در عملیاتی «شبه کوتا» و با قرار دادن موگابه در بازداشت خانگی، ارتش رهبری دولت را در دست گرفت.

این تحولات پس از آن رخ داد که پس آقای موگابه «امرسن منگاگاوا»، معاون رییس جمهوری این کشور را در روز ۶ نوامبر از سمت خود بر کنار کرد.

بسیاری بر این عقیده‌اند که وی منگاگاوا را اخراج کرد تا راهی برای معاونت گریس موگابه، همسرش و بانوی اول زیمباوه بگشاید.

کهنه‌سربازان این کشور که هستند و چه می‌خواهند ؟

ژنرال «مورگان چانگیرای» و کهنه‌سربازان این کشور از مهمترین مخالفان موگابه هستند. کهنه‌سربازان این کشور در طول دهه ۷۰ میلادی در کنار موگابه برای استقلال از بریتانیا درحال جنگ بودند.

زیمباوه در ۱۸ آوریل سال ۱۹۸۰ از سلطه بریتانیا خارج شد و اعلام استقلال کرد. با اینحال بسیاری معتقدند که موگابه با عملکرد خود به این انقلاب خیانت کرد.

در طی چند روز گذشته این کهنه‌سربازان از مردم خواستند که به خیابان‌ها بیایند و بر علیه عملکرد موگابه دست به اعتراض بزنند.

چه کسانی موافق موگابه و چه کسانی مخالف وی هستند؟

علاوه بر کهنه‌سربازان و مردم، اعضای حزب وی نیز مخالف او هستند. همگی ۱۰ عضو ارشد اجرایی حزب وی از عملکرد وی ناراضیند و از او خواسته‌اند تا از حکومت کناره‌گیری کند.

روز یکشنبه، مقامات منطقه‌ای گروه «توسعه جوامع جنوب آفریقا» جلسه‌ای درباره وضعیت این کشور در بواتسوانا، همسایه این کشور برگزار کردند. «یاکوب زوما»، رییس این گروه از متحدان و نزدیکان موگابه است و اولین کسی بود که پس از وقوع عملیات نظامی با وی صحبت کرد.

آگهی

با وجود آنکه بسیاری از رهبران کشورهای منطقه جنوب آفریقا در مورد اتفاقات اخیر زیمباوه سکوت کرده‌اند، اما «یان خاما»، رییس جمهوری بوتسوانا آشکارا از موگابه درخواست کرد که از قدرت کناره بگیرد.

آیا موگابه از سمت خود کناه‌خواهد گرفت؟

بی‌شک موگابه قدرت خود را از دست داده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا وی از سمت خود استعفا خواهد کرد یا خیر.

وی در سخنرانی خود که یکشنبه شب از تلویزیون پخش شد بر خلاف انتظارها از سمتش کناره‌گیری نکرد. این عمل سبب بهت زدگی بسیاری از مقامات این کشور شد.

او اعلام کرد که کنگره در چند هفته آینده تشکیل جلسه خواهد داد و او به عنوان رییس جلسه در آن حضور می‌یابد.

آگهی

حزب زانوپی‌اف که او را از ریاست حزب برکنار کرده تا ظهر روز دوشنبه ۲۰ نوامبر به او مهلت داده بود استعفایش را اعلام کند. بدین ترتیب و با سپری شدن این ضرب الاجل قاعدتا باید روند استیضاح او در دستور کار قرار گیرد.

از آنجایی که موگابه هنوز استعفای خود را اعلام نکرده است، اعضای حزب وی امروز در ساعت ۱۴:۳۰ به وقت محلی در پارلمان حضور می‌یابند تا در مورد استیضاح وی به بحث بنشینند.

برخی مقامات نزدیک به وی به رسانه‌ها گفته‌اند که وی تصمیم دارد از سمت خود کناره‌گیری کند و در حال آماده کرده نامه استعفای خود است.

همچنین از ارتش خواسته شده است تا در صورت استعفای موگابه از قدرت، وی و همسرش مصونیت کامل قضایی دریافت کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رابرت موگابه، رئیس جمهوری پیشین زیمبابوه در سن ۹۵ سالگی درگذشت

انفجار در محل سخنرانی رئیس جمهوری زیمبابوه

خوشحالی مردم زیمبابوه از احتمال کناره‌گیری موگابه از قدرت