استقبال میشل عون از سخنان سعد حریری درباره بازگشت به لبنان

استقبال میشل عون از سخنان سعد حریری درباره بازگشت به لبنان
نگارش از Mehrdad Sadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

میشل عون، رئیس جمهور لبنان یک روز پس از نخستین اظهارات سعد حریری که در پی استعفای روز چهارم نوامبر از سمت نخست وزیری صورت گرفت، با مثبت قلمداد کردن این سخنان آن را نشانه‌ای مثبت قلمداد کرد که می تواند حتی احتمال پس گرفتن استعفا را نیز به دنبال داشته باشد.

نخست وزیر مستعفی لبنان روز یکشنبه در مصاحبه ای زنده با شبکه مستقبل با تکذیب شایعات موجود در باره بازداشتش در عربستان تصریح کرد کاملا آزاد است، هیچ منعی برای تردد ندارد و به زودی برای تسلیم رسمی استعفایش به لبنان باز می گردد. او در واکنش به نحوه سوال برانگیز استعفایش گفت با این کار قصد ایجاد تحولی مثبت را در جامعه لبنان داشته است. سعد حریری در این گفتگو اتهام‌های گذشته نسبت به دخالت ایران در امور کشورهای عربی را تکرار کرد و رویکرد فعلی حزب الله در لبنان را مسبب ویرانی این کشور در آینده دانست.

#Aoun upbeat on #Hariri comments, says political deal still stands -visitors |https://t.co/iNDcIPUA0m| #Lebanon

— LBCI Lebanon News EN (@LBCI_News_EN) November 13, 2017

شایعه حصر حریری

سعد حریری پس از اعلام استعفای دور از انتظار خود در ریاض هنوز برای تسلیم رسمی این درخواست به لبنان بازنگشته است. این درحالیست که کلیه جناح های سیاسی در این کشور از جمله اعضا و مسئولان جریان «مستقبل»، حزب سیاسی تحت رهبری سعد حریری خواهان بازگشت او به کشور هستند. برخی مسئولان سیاسی لبنان حتی در چند روز گذشته از احتمال بازداشت او در عربستان سخن به میان آورده بودند.

رئیس جمهوری لبنان اوایل این هفته در دیدار با سفیران کشورها در بیروت از سعد حریری به عنوان «نخست وزیر ربوده شده» یاد کرده و خواستار توضیح عربستان در باره عدم بازگشت وی به کشور شده بود.

به گفته منابع نزدیک به میشل عون، وی در واکنش به سخنان روز یکشنبه سعد حریری اعلام کرده که منتظر دیدار با وی برای گفتگو در خصوص شرایط موجود است. رئیس جمهوری لبنان همچنین تاکید کرد کارزار ملی و دیپلماتیک اخیر که با هدف روشن شدن وضعیت نخست وزیر و زمینه سازی جهت بازگشت وی به لبنان به راه افتاده بود اثرات مثبت خود را به تدریج نشان می دهد.

سررت بإعلان الرئيس الحريري عن قرب عودته الى لبنان، وعندها سنطّلع منه على كافة الظروف والمواضيع والهواجس التي تحتاج الى معالجة.

— General Michel Aoun (@General_Aoun) 13 novembre 2017

سه نکته مثبت در سخنان حریری

میشل عون در مجموع با خوشبینی نسبت به موضع اخیر سعد حریری در خصوص بازگشت به لبنان سه محور کلی را در سخنان وی امیدوار کننده و مثبت قلمداد کرد:

نخست، موضع اعلام شده از سوی حریری مبنی بر پذیرفتن نحوه ارائه استعفا بر مبنای قانون اساسی و ارائه مستقیم آن به رئیس جمهور و نه از طریق یک کشور خارجی که نشانه همسویی با دیدگاه اعلام شده از سوی رئیس جمهوری لبنان از ابتدای این بحران است.

دوم، اعلام پایبندی سعد حریری به تفاهم سیاسی و تاکید وی بر حفظ و تداوم روابط خوب سیاسی و شخصی با رئیس کشور.

سومین محور به بخشی از دیدگاه های محتاطانه سعد حریری باز می گردد که «احتمال باز بودن همه درها» در آن مطرح شده است. رئیس جمهوری لبنان بر این اساس احتمال پس گرفتن استعفا از سوی حریری را منتفی ندانسته و بازگشت وی به همراه خانواده را به عنوان اولویت اصلی پیش از موضع گیری نهایی در باره آینده سیاسی او مطرح کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس جمهوری لبنان: حریری ربوده شده است

تلاش جریان‌های سیاسی لبنان برای بازگرداندن سعد حریری از عربستان

حزب‌الله به تلافی حمله به عمق خاک لبنان ۶۰ راکت کاتیوشا به سمت اسرائیل شلیک کرد